Tesla gaat krachtigere én goedkopere accu's maken

Door AFN op 23 september 2020 07:47 | Views: 9.227

Tesla gaat krachtigere én goedkopere accu's maken

FREMONT (AFN/RTR) - Tesla-topman Elon Musk heeft nieuwe accu's voor zijn elektrische wagenpark in het vooruitzicht gesteld die krachtiger zijn, langer meegaan en maar de helft kosten in vergelijking met de huidige accu's. Dat maakte Musk bekend tijdens het evenement Battery Day in Fremont, waar hij in een soort drive-in-setting de aandeelhouders gezeten in Tesla 3's toesprak.

De nieuwe grotere cilindervormige accu's, de 4680 genoemd, zullen vijf keer meer energie leveren, zes keer meer vermogen hebben en voor 16 procent meer bereik zorgen, vertelde Musk. "We hebben nog geen betaalbare auto. Daar werken we aan voor de toekomst. Maar we moeten de kosten voor de accu's terugbrengen."

Tesla gaat de nieuwe accu's produceren in een nieuwe fabriek in de buurt van de fabriek in Fremont in Californië, die tegen het einde van 2021 een geplande productie van 10 gigawatt uur per jaar moet bereiken. Tesla heeft nu samen met partner Panasonic een productiecapaciteit van 35 gigawatt-uur in de 'gigafabriek' voor accu's in Nevada.

Betaalbare elektrische auto

Musk zei verder dat de betaalbare elektrische auto van 25.000 dollar (21.400 euro) nog drie jaar op zich laat wachten. "Het is altijd onze droom geweest", zei hij. "We zijn ervan overtuigd dat we over drie jaar een betoverende elektrische auto van 25.000 dollar kunnen maken, die ook nog eens volledig zelfrijdend is."

Hoewel Tesla een groei van 30 tot 40 procent in de bestellingen kent dit jaar en verwacht in 2020 36 procent meer auto's te verkopen dan in 2019, zakte het aandeel in de aanloop naar 'Battery Day' al 5,6 procent. De berichten van Musk dat de productie van de nieuwe goedkopere accu's en van de betaalbare elektrische auto nog enkele jaren op zich laat wachten zorgde ervoor dat Tesla nabeurs nog eens 6,9 procent zakte.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Reacties

29 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Mr sponge
1
quote:

geobeo schreef op 23 september 2020 09:53:

[...]

Kun je 1 belofte van Elon Musk noemen die niet uitgekomen is?

Deadlines tellen niet, want die beloofd hij niet. Die schat hij in. Dat zegt hij er ALTIJD duidelijk bij.
Hoeveel beloftes hij niet is nagekomen?
Voor mij de belangrijkste is dat de beloofde capaciteit van de Giga Factory die nooit gehaald is. Er zouden 10.000 Model 3 auto's per week geproduceerd gaan worden. Daar blijken ze nu toch bijna 2 van die Giga Factories voor nodig te hebben.

Het hele Robotaxi/FSD verhaal ook. Steeds komt het binnen ca 6maanden beschikbaar, dat is al voor jaren zo.... Eind 2020 zijn er ca 1 miljoen robotaxi's stelde Musk. Ik ben benieuwd.

De Semi zou ondertussen ook al zeker een jaar rond rijden/geleverd worden toch?

Nog wel eens iets van de roadster gehoord?

En kijk maar eens naar het hele solar gedeelte. Nu pas lijken ze eindelijk echt te starten met de solar roof.

En dit zijn alleen de eerste dingen die mij zo te binnen schieten. Deadlines die hij belooft te halen tellen wel. Anders is het geen deadline maar een verwachting.
En ja de pers maakt soms van een verwachting een "belofte" maar ik heb Musk vaak dingen zien beloven die hij niet heeft waargemaakt.

Mij maakt het verder weinig uit. Ik vind het leuk om de hele Tesla show/hype te volgen. Ik stop er verder geen geld in. Eigenlijk zou ik short willen gaan, maar weet ook dat dat onverstandig is gezien alle fans die blind blijven instappen en niet kijken naar fundamentele zaken maar alleen naar de verwachtingen (maar die tellen dan weer niet als ze niet behaald worden lees ik net...)

Tesla maakt overigens wel mooie en goed producten hoor. En ze zetten echt een goede trend in de markt.
Maar de bedrijfsvoering stinkt gewoon enorm, in de verslagen worden er gewoon te veel truckjes uitgehaald om zaken zo on overzichtelijk mogelijk te maken.
Sir Cryptalot
0
quote:

Knife Catcher schreef op 23 september 2020 10:37:

[...]

Ik ben altijd voor rede vatbaar, heb het nagekeken en zat er iets naast.
Het is geen 2-3 jaar, maar iets meer dan 3 jaar (37-41 maand), waarvoor excuses:

fleet-mobility.nl/magazines/magazines...

Mijn verhaal en mijn standpunt veranderen er niet echt door. Een aankoop stel je t.b.v. een nieuwer model misschien wel een paar maanden en sommigen een jaar uit, maar geen drie jaar.

Je hebt gelijk, ik denk meer vanuit mijn persoonlijke situatie waarbij ik het normaal vind om 5 tot 8 jaar met een auto te doen. Lease rijders zullen daar anders inzitten.
Sir Cryptalot
1
quote:

UpandDown schreef op 23 september 2020 10:13:

[...]

Daar heb je geen bron voor nodig hoor.
Beetje logisch nadenken heb je er helaas wel voor nodig.
Als iemand harde cijfers noemt vind ik het prima om daar een bron bij te vragen. En als u het logisch vindt om elke 2/3 jaar een nieuwe auto te kopen behoort u duidelijk niet tot iemand die ik persoonlijk ken. 4 jaar is wel het minimum voor een eigen auto, lease is een ander verhaal.
geobeo
0
quote:

Mr sponge schreef op 23 september 2020 11:48:

[...]

*noemt ingeschatte datums die niet gehaald zijn*

Juist. Dacht ik al.

Alle plannen van Musk zijn of uitgekomen of moeten nog uitkomen.

Beetje makkelijk om te zeggen dat al zijn "beloftes" en ideeen niet uitkomen als je eigenlijk bedoeld dat hij niet zo goed is in plannen. Dat zijn 2 hele verschillende zaken.

Musk heeft NOOIT een deadline belooft. NIEMAND ter wereld met enige intelligentie belooft een deadline. Net als dat niemand in de wereld de toekomst kan voorspellen.

Gebruik je gezond verstand.
opoopo
0
quote:

geobeo schreef op 23 september 2020 21:14:

[...]

Juist. Dacht ik al.

Alle plannen van Musk zijn of uitgekomen of moeten nog uitkomen.

Beetje makkelijk om te zeggen dat al zijn "beloftes" en ideeen niet uitkomen als je eigenlijk bedoeld dat hij niet zo goed is in plannen. Dat zijn 2 hele verschillende zaken.

Musk heeft NOOIT een deadline belooft. NIEMAND ter wereld met enige intelligentie belooft een deadline. Net als dat niemand in de wereld de toekomst kan voorspellen.

Gebruik je gezond verstand.
En je spellingscontrole :)
Larvotto77
0
Tesla wordt in Nederland al links én rechts ingehaald door, voor de
Model 3 -> Kia
Model X -> Audi E-tron
Model S (voor zover deze überhaupt nog verkocht wordt) -> Porsche Taycan

Misschien mbt bereik nog niet op het niveau van Tesla maar wie wilt er nou (zonder subsidie) in zo'n lelijk hok als de Tesla 3 rondrijden?

Mr sponge
0
quote:

geobeo schreef op 23 september 2020 21:14:

[...]

Juist. Dacht ik al.

Alle plannen van Musk zijn of uitgekomen of moeten nog uitkomen.

Beetje makkelijk om te zeggen dat al zijn "beloftes" en ideeen niet uitkomen als je eigenlijk bedoeld dat hij niet zo goed is in plannen. Dat zijn 2 hele verschillende zaken.

Musk heeft NOOIT een deadline belooft. NIEMAND ter wereld met enige intelligentie belooft een deadline. Net als dat niemand in de wereld de toekomst kan voorspellen.

Gebruik je gezond verstand.
Ik zal mijn verstand zeker gebruiken.
Maar je mag je rose bril ook afzetten.
Een fabriek bouwen met een bepaalde capaciteit een die bij lange na niet halen. Zelfs jaren later niet.
Een auto met onbreekbaar glas.. o nee toch niet onbreekbaar (leuke publiciteitsstunt!) Gratis wereldwijd reclame.

Als je eeuwig de tijd neemt komen bijna alle verwachtingen uit. Hoe lang verkoopt Tesla al auto's met Full selve driving optie? De eerst auto's met die optie staan al op de sloop zonder hem ooit echt te kunnen/mogen gebruiken. En ja dat hadden ze wel beloofd.

DeZwarteRidder
0
Elon Musk has no clothes: battery innovations are an illusion, says Roth Capital

Sep 24

Many people were delighted with what Elon Musk had to say Tuesday evening about Tesla’s vision for battery improvements. Price targets rose on the stock at several shops, and the shares even got an upgrade yesterday from Deutsche Bank.

Not everyone was impressed.

Roth Capital’s Craig Irwin today wrote in a note to clients that it was much ado about nothing.

“Tesla's battery day was a disappointment versus the pre-event hype,” writes Irwin, “and affirmed our view the company has nothing other leaders in batteries don't already have.”

It’s not just that, as people like to point out with Musk, he makes lots of promises and they don’t always materialize.

Rather, Irwin thinks there’s just nothing very much there at all in the technology angles that Musk is talking about.

“Supposed technology advantages were an apparition,” he writes.

He goes down the list. Making battery cells that have no “tab” is something people have been trying for decades but such designs “have weld issues limiting the utility. Nothing new here.”

Making a “dry electrode” is a “dud.” Making the battery’s “anode” out of silicon is a “holy grail” and has been tried for a decade. Everyone is trying to make a cathode out of more nickel content, and “Nickel structured chemistries are well understood, but have cycle life and calendar life issues to be solved.”

The only thing here Irwin likes is Musk’s idea of making the battery a structural element of the car.

Other than that, Tesla has been buying more and more batteries from suppliers, which, “confirms internal sourcing brings no major advantage, in our view.”

Irwin maintains a Neutral rating on Tesla shares.

Tesla shares have dropped 8% since Tuesday’s close and are up 2.7% today at a recent $390.30. The stock is up 359% for the year.
MisterBlues
0
Arkenlight "surprised" by NDB's grand nuclear diamond battery claims

September 30, 2020

Arkenlight's pre-production nuclear diamond battery is at the pre-production prototype stage

Arkenlight

Totally safe, self-charging batteries that generate power for thousands of years ... It's an exciting thought, and when we wrote about California's NDB in August, the story generated all kinds of feedback. A lot of people felt some of NDB's claims were outrageously false, contravening the laws of physics and vastly overstating the capabilities of a device that was already well understood.

To briefly recap, the device in question is what NDB calls the nano diamond battery. This is also known as the nuclear diamond battery, a technology first developed at the University of Bristol. The concept is this: you take particular types of nuclear waste from nuclear power stations – specifically parts of the graphite moderators and reflectors that have been exposed to fuel rod radiation and that have themselves become radioactive in the form of carbon-14.

Carbon-14 is a reasonably safe type of nuclear waste; it emits mainly beta particles, or high-energy electrons, and these don't get far or penetrate into skin. These electrons can be harvested to produce electricity, and instead of placing a collector near the sample, the Bristol team discovered it's possible to convert that carbon-14 into a diamond form.

A carbon-14 diamond, it turns out, can basically generate and collect charge in one spot, greatly reducing the loss factor experienced if those beta particles have to travel any distance. It's also an excellent heat sink, and diamond's ultra-rigid structure and unbeatable hardness also gives you a high degree of mechanical safety because very little can break it.

The next step is to stack up lots of these carbon-14 betabatteries into cells, which could provide a constant power output. Where high power discharge is required, each cell could be accompanied by a small supercapacitor. The C14 diamond will fill up the supercapacitor with a trickle charge lasting potentially thousands of years, and the supercapacitor could offer an excellent quick-discharge capability due to its high power density.

newatlas.com/energy/arkenlight-nuclea...
29 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 878,83 -3,44 -0,39% 18:05
AMX 915,44 -10,56 -1,14% 18:05
ASCX 1.190,39 -17,42 -1,44% 18:05
BEL 20 3.883,26 -3,50 -0,09% 18:05
Germany40^ 17.905,20 -213,12 -1,18% 22:06
US30^ 38.043,99 -324,54 -0,85% 18:29
US500^ 5.063,57 -51,21 -1,00% 21:15
Nasd100^ 17.570,06 -220,39 -1,24% 21:15
Japan225^ 38.318,54 +92,87 +0,24% 18:11
WTI 81,58 -1,12 -1,35% 22:06
Brent 85,94 -1,23 -1,41% 22:06
EUR/USD 1,0673 -0,0049 -0,45% 22:06
BTC/USD 59.864,94 -3.223,59 -5,11% 22:06
Gold spot 2.292,31 -43,56 -1,86% 22:06
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
HOGE RENDEMENTEN OP DE IEX-MODELPORTEFEUILLES > WORD NU ABONNEE EN PROFITEER VAN MAAR LIEFST 67% KORTING!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
Ahold Delhaize 28,440 +0,330 +1,17% 17:35
UNILEVER PLC 48,500 +0,440 +0,92% 17:39
ASR Nederland 46,970 +0,180 +0,38% 17:35
Dalers Laatst +/- % tijd
EXOR NV 102,700 -2,400 -2,28% 17:35
ArcelorMittal 23,590 -0,460 -1,91% 17:39
ADYEN NV 1.130,200 -20,800 -1,81% 17:35