FREMONT (AFN/RTR) - Tesla-topman Elon Musk heeft nieuwe accu's voor zijn elektrische wagenpark in het vooruitzicht gesteld die krachtiger zijn, langer meegaan en maar de helft kosten in vergelijking met de huidige accu's. Dat maakte Musk bekend tijdens het evenement Battery Day in Fremont, waar hij in een soort drive-in-setting de aandeelhouders gezeten in Tesla 3's toesprak.
De nieuwe grotere cilindervormige accu's, de 4680 genoemd, zullen vijf keer meer energie leveren, zes keer meer vermogen hebben en voor 16 procent meer bereik zorgen, vertelde Musk. "We hebben nog geen betaalbare auto. Daar werken we aan voor de toekomst. Maar we moeten de kosten voor de accu's terugbrengen."
Tesla gaat de nieuwe accu's produceren in een nieuwe fabriek in de buurt van de fabriek in Fremont in Californië, die tegen het einde van 2021 een geplande productie van 10 gigawatt uur per jaar moet bereiken. Tesla heeft nu samen met partner Panasonic een productiecapaciteit van 35 gigawatt-uur in de 'gigafabriek' voor accu's in Nevada.
Betaalbare elektrische auto
Musk zei verder dat de betaalbare elektrische auto van 25.000 dollar (21.400 euro) nog drie jaar op zich laat wachten. "Het is altijd onze droom geweest", zei hij. "We zijn ervan overtuigd dat we over drie jaar een betoverende elektrische auto van 25.000 dollar kunnen maken, die ook nog eens volledig zelfrijdend is."
Hoewel Tesla een groei van 30 tot 40 procent in de bestellingen kent dit jaar en verwacht in 2020 36 procent meer auto's te verkopen dan in 2019, zakte het aandeel in de aanloop naar 'Battery Day' al 5,6 procent. De berichten van Musk dat de productie van de nieuwe goedkopere accu's en van de betaalbare elektrische auto nog enkele jaren op zich laat wachten zorgde ervoor dat Tesla nabeurs nog eens 6,9 procent zakte.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Tesla wordt in Nederland al links én rechts ingehaald door, voor de
Model 3 -> Kia
Model X -> Audi E-tron
Model S (voor zover deze überhaupt nog verkocht wordt) -> Porsche Taycan
Misschien mbt bereik nog niet op het niveau van Tesla maar wie wilt er nou (zonder subsidie) in zo'n lelijk hok als de Tesla 3 rondrijden?
Elon Musk has no clothes: battery innovations are an illusion, says Roth Capital
Sep 24
Many people were delighted with what Elon Musk had to say Tuesday evening about Tesla’s vision for battery improvements. Price targets rose on the stock at several shops, and the shares even got an upgrade yesterday from Deutsche Bank.
Not everyone was impressed.
Roth Capital’s Craig Irwin today wrote in a note to clients that it was much ado about nothing.
“Tesla's battery day was a disappointment versus the pre-event hype,” writes Irwin, “and affirmed our view the company has nothing other leaders in batteries don't already have.”
It’s not just that, as people like to point out with Musk, he makes lots of promises and they don’t always materialize.
Rather, Irwin thinks there’s just nothing very much there at all in the technology angles that Musk is talking about.
“Supposed technology advantages were an apparition,” he writes.
He goes down the list. Making battery cells that have no “tab” is something people have been trying for decades but such designs “have weld issues limiting the utility. Nothing new here.”
Making a “dry electrode” is a “dud.” Making the battery’s “anode” out of silicon is a “holy grail” and has been tried for a decade. Everyone is trying to make a cathode out of more nickel content, and “Nickel structured chemistries are well understood, but have cycle life and calendar life issues to be solved.”
The only thing here Irwin likes is Musk’s idea of making the battery a structural element of the car.
Other than that, Tesla has been buying more and more batteries from suppliers, which, “confirms internal sourcing brings no major advantage, in our view.”
Irwin maintains a Neutral rating on Tesla shares.
Tesla shares have dropped 8% since Tuesday’s close and are up 2.7% today at a recent $390.30. The stock is up 359% for the year.