ZALTBOMMEL (ANP) - Shell doet een test met een 'superbatterij' bij een tankstation in Zaltbommel waarmee elektrische auto's veel sneller kunnen worden opgeladen. Het olie- en gasconcern werkt daarbij samen met het Nederlandse bedrijf Alfen, dat laadpalen voor elektrische auto's en batterijsystemen maakt.
Volgens Shell kunnen met de batterij ook twee auto's tegelijk worden opgeladen bij de laadpalen in Zaltbommel. Bovendien kan de reservecapaciteit worden gebruikt om stroom terug te verkopen aan het netwerk op momenten van grote vraag. Dat levert omzet voor de locatie op en draagt bij aan de stabiliteit van het stroomnet, aldus het bedrijf.
De partijen zeggen dat met behulp van deze technologie laadpalen kunnen worden geplaatst op locaties waar dat normaal gesproken niet mogelijk zou zijn, bijvoorbeeld omdat de aansluiting op het netwerk niet voldoet.
Shell stelt dat de beschikbaarheid van laadpalen van cruciaal belang is voor een massale overgang naar elektrisch rijden. Het bedrijf heeft een ambitie om zijn wereldwijde netwerk van laadpalen voor elektrische auto's te vergroten naar 500.000 in 2025, van de ruim 60.000 nu.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Zolang die auto’s tezamen aan de paaltjes hangen en mijn WiFi netwerk niet trager wordt gaan ze hun gang maar.
@Shell ... samenwerken met Alfen prima. Doe maar niet overnemen.
Shelletje pakt de koe wel bij de horens, met veel meer elektrix gaan rijden kan natuurlijk alleen als je mega meer super laadpalen krijg, bravo green shelletje!!
Als het laden sneller gaat, zullen ze wel minder verkopen in hun winkel ;-)
Wel leuk dat snelle opladen van die accu's. Hopelijk gaat het niet ten koste van de snelheid van het benzine tanken ;-)
de koers denkt er anders over
Het is heel slim om met een batterij een batterij op te laden. Zo kun je heel goed de capaciteit managen en goed uitsmeren over de dag. Hoeven de kabels niet afgestemd zijn op het maximum verbruik wat wellicht eens kan voorkomen maar ook niet overdreven vaak. Daar zal de energieleverancier blij mee zijn. De superbatterij kun je ook weer op verschillende manieren opladen, desnoods met een windmolen en een veldje zonnepanelen ernaast.
De electraboeren weten nu al minimaal 10 jaar dat ze het netwerk moeten upgraden...vraag me wel af hoe groot die superbatterij wel niet is. Het opladen wordt er niet goedkoper op, maar ja dat is nu ook niet het streven.
Gaat het dan niet ten koste van de levensduur van de batterij?
En hoeveel sneller dan? Kan het ook gekwantificeerd worden?
Zet er een windmolen naast, wordt de superbatterij ook s'nachts bijgeladen.
Hoe komt het dat geen enkele analist / joernalist eigenlijk vraagt hoe deze batterij noemt , wat haar naam is ?
Ja, Dit is de Redox Flow Batterij, gevuld met een grote hoeveelheid Vanadium.
Heeft heel veel voordelen, en is eigenlijk in niets te vergelijken met de iets beter gekende Lithium batterijen. De deze zijn natuurlijk kleiner / beperkter.( en deze laatste dus voor EV mobiliteit )
Grondstof van deze Redox Flow Batteries is Vanadium. ( ja, googelt maar even, in China vb. staan er mastodonten, met de grootte van een flinke sporthal )
AMG levert dit Vanadium, produceert het uit gebruikte refinery catalysts, op zijn site in Ohio ; uitbreiding ervan is aan de gang om de productie ervan te verdubbelen tegen begin volgend jaar.
Zij zijn wereldleider in deze techniek om Vanadium te winnen uit Spent Refinery Catalysts.
In een reeds afgesloten joint venture met Shell wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om grote productiesites in China en in Saoudie Arabie te ontwikkelen.
Vraag naar Vandium zal toenemen, tot hoger dan huidige productie mogelijkheden.
Lees onder het AMG draadje o.a. ook eens onder de hoofding : Energie transitie en AMG - blik richting 2030. ( en elders daar nog meer lekkers te lezen )
De toekomst zal groen zijn, en groene fondsen komen sowieso meer onder de aandacht, natuurlijk ook van grote institutionelen, en fondsbeheerders.
Maar natuurlijk is het ook leuk voor de gewone particulier om groen te beleggen.
LR
Leuk dat elke auto een vaste batterij heeft en elk model een andere.
Jammer dat je die bij een laadstation (benzinepomp) niet gewoon even, heel snel kunt laten wisselen.
Daar is zeker, onderling, over gesproken. Maar vanwege de LAGE kosten afgekeurd.
Dus alle voertuigen dezelfe accu met een wisselsysteem, gaat sneller dan tanken.
Die batterijen worden onbetaalbaar, dan is waterstof weer goedkoper.
naja....
Deze vanadium redox flow batteries zijn ook voor thuisgebruik te koop en zijn niet duurder dan een ion lithium systeem.