WARSCHAU (ANP) - De Poolse pakketbezorger InPost kondigde woensdag aan naar de beurs in Amsterdam te gaan. Het bedrijf pakt de zaken wat anders aan dan andere vervoerders. InPost bezorgt alleen naar kluisjesmachines die het bedrijf zelf ontwikkelt. Daarmee kan het naar eigen zeggen efficiënter opereren, maar ook groener dan de concurrentie.
InPost heeft in Polen een heel netwerk van zogeheten Automated Parcel Machines (APM). Dat zijn een soort kluisjes waar pakketjes afgeleverd kunnen worden, die mensen vervolgens kunnen ophalen. Die kluisjes staan veelal bij supermarkten, tankstations, openbaarvervoerhubs en parkeerplaatsen. Door Polen staan meer dan 10.000 machines met tot ruim honderd kluisjes.
De kluisjes zijn in eigen land zo populair dat ze een vliegwielwerking hebben, stelt topman Rafal Brzoska. "We zien dat klanten minder kopen bij winkels die niet van onze bezorgoptie gebruik maken en juist meer bij winkels die dat wel doen." Dat heeft het bedrijf snel helpen groeien, afgelopen jaar verdubbelde de omzet zelfs in de eerste negen maanden. Bovendien is InPost al winstgevend, wat de verdere groei helpt bekostigen.
Kluisjes in VK
Zo heeft het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk ook al 1100 kluisjesapparaten staan in de regio's Londen, Manchester en Birmingham. Daar moeten er dit jaar zo'n 2000 bijkomen. Pas als deze regio's genoeg dekking hebben, wil InPost verder uitbreiden. In Italië staan inmiddels 350 APM's in de vijf grootste steden en de Polen bereiden zich voor om ook in Frankrijk en Spanje de markt te betreden volgens hetzelfde principe.
Daarmee zijn de grootste Europese markten afgedekt, met uitzondering van Duitsland. Daar bouwt DHL al een netwerk van kluisjesautomaten en InPost wil niet te veel tijd en energie kwijt zijn aan een concurrentiestrijd, maar richt zich dan liever op wat nieuwere markten, geeft Brzoska aan.
Over een gebrek aan plaatsen om de kluisjesautomaten te plaatsen, maakt Brzoska zich geen zorgen ondanks dat die veelal buiten staan. "Veel lokale autoriteiten willen vergroenen en zien dat wij zorgen voor minder pakketbusjes die door de straten rijden. Dat betekent minder CO2-uitstoot, minder geluidsoverlast, minder drukte op de weg", somt hij op.
De stap naar kleinere markten als Nederland of België zit nog niet in de planning, zegt Brzoska. Desondanks staat hij ervoor open om de plannen te veranderen. Steeds vaker plaatst InPost zijn pakketkluizen in winkelpanden die zijn vrijgekomen, wat ook meer aanloop oplevert voor omliggende winkels. Als vastgoedeigenaren of andere winkelbedrijven de Poolse pakketbezorger benaderen voor een samenwerking, dan zal Brzoska zeker luisteren.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Nou Post NL wat let je om hier ook aan te beginnen. Rijdt er niet iedere dag 10 bestelbussen door de wijk. Goed voor het milieu.
Hier in mijn buurt staat ook al zo`n ding op een OV knooppunt, van DHL volgens mij. Wanneer je een pakje verwacht krijg je op je mobiel een QR code en daarmee kun je het kluisje openen. Het veroorzaakt tig veel meer verkeer in de wijk en dus veel overlast, en toch ook co2, want ieder komt met de auto. En de busjes van postnl, ups en collega`s blijven wel gewoon nog aan huis bezorgen. Het zou een beter idee zijn dat alle vervoerders van hetzelfde systeem gebruik gaan maken, welke niet opgezet is door een vervoerder, maar door een onafhankelijk bedrijf.
Dit is niet nieuw . Zowel POSTNL als DHL willen deze pakketstations al jaren plaatsen echter is dat in Nederland nu eenmaal niet zo makkelijk. Partners als supermarkten huren over het algemeen de winkelruimte en het plaatsen van een pakketstation buiten is dan vaak niet mogelijk.
Vraag me af waarom dit bedrijf van kluzien geclassificeerd wordt als pakketbezorger.....ze bezorgen kluizen waar pakketten ingestopt worden.
Pakketbedrijven gebruiken hun kluizen.
Nu de pakketten zo'n hoge vlucht nemen, moet het toch mogelijk zijn dat er wijk afhaalpunten voor alle bezorgers en bewoners komen en wat die co 2 vervuiling betreft; pak de fiets! dan vervuil je niets!! moet kunnen bij het meeste kleine spul!!
Het is onzin om te stellen dat centrale afgiftepunten beter zijn voor het milieu dan levering aan de deur: Als de helft van de ontvangers zijn pakketje met de auto gaat ophalen is de balans al meer dan iets negatief.
Ze zetten die pakketautomaten ook niet voor niets neer bij druk bezette punten omdat er dan ook altijd mensen zijn en minder kans op hang jongeren of andere figuren die ook interessant vinden wat jij uit die kluis haalt.
Als je het in een gesloten ruimte gaat doen waar je wel nog binnen kan zoals DZR aangeeft met evt oude buurtwinkels of iets dergelijks wordt het helemaal een ellende met zwervers drugsgebruikers en anderen die net daar liever ff binnen zitten.
Je zal het moeten combineren met bijvoorbeeld een 24uurs shop achtig idee maar waar heb je al die automaten dan nog voor nodig, dan is het eigenlijk gewoon weer een afhaalpunt, een beetje groot magazijn er achter goed ingedeeld en een robot moet met een druk op de knop dat pakketje zo naar voren kunnen toveren.
Je krijgt een scanbare code bij je bericht dat je pakket er is en je gaat er naar toe, houd de code voor de scanner en hoppa pakket wordt door de computer en verdere automatisering gepresenteerd.
Kunnen we niet gewoon met zijn allen langs het distributiecentrum rijden, dat scheelt nog meer , als we dat dan wel natuurlijk allemaal met de fiets gaan doen....
Sorry hoor maar reken mij gewoon een euro meer ofzo en bezorg mij dat ding gewoon thuis met een electrische oplossing.
Waar kunnen we inschrijven, ik zie dat de ABNAMRO in het emissiesyndicaat zit?