PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Air France-KLM moet zijn concurrentievermogen verbeteren. Dat zei scheidend topman Jean-Marc Janaillac dinsdag op de aandeelhoudersvergadering van het concern. Het bedrijf moet volgens hem blijven zoeken naar partners, maar ook voor autoriteiten is een rol weggelegd.
Volgens de Fransman moet Air France-KLM nog meer inzetten op zijn eigen goedkopere maatschappijen. Daarmee kan de vloot worden vergroot, stijgt de bezettingsgraad van de kisten en zijn er meer voordelen te behalen bij de inkoop. Dat alles zorgt volgens hem voor betere operationele prestaties. Verder wees hij op meer samenwerkingsverbanden vanwege de dreigende consolidatie in de sector.
Volgens Janaillac is er ook een taak weggelegd voor autoriteiten om onder meer een gelijk speelveld te krijgen met grote luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio. Dat kan onder meer door belastingvoordelen.
Virgin Atlantic
Het was voor de Fransman zijn laatste optreden voor de luchtvaartcombinatie. Hij verbond eerder zijn lot aan een stemming onder het personeel van Air France overeen loonbod. Dat pakte voor hem niet goed uit. Janaillac is sinds dinsdag dan ook officieel topman af.
Hij zette kort voor zijn vertrek nog wel zijn handtekening onder een samenwerkingsovereenkomst met branchegenoot Virgin Atalantic. Air France-KLM kondigde in juli vorig jaar al aan de handen ineen te slaan met de Britten. Het Frans-Nederlandse concern stapt voor 31 procent in bij Virgin Atlantic. Daarmee is de luchtvaartcombinatie de op een na grootste aandeelhouder in die maatschappij. Autoriteiten moeten nog wel akkoord geven voor die deal.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Een duidelijk signaal van zelfvertrouwen in de toekomst. Handelen vanuit je kracht en dat is wat hier gebeurt.
Heel jammer dat hij niet heeft uitgehaald naar de vakbonden. Datzij een duidelijke negatieve invloed hebben op het personeel, alleen om de macht te etaleren.De vakbondsleiders behoren in Frankrijk wel tot de “riche “ zo ook de “ prinsjes “ piloten. Schande dat deze lieden het aanzienlijk minder verdienende grondpersoneel niet sparen
Belastingvoordelen geven? Kunnen we niet beter de belastingvoordelen in de golfregio aanhangig maken, bijvoorbeeld bij het WTO?
Het gaat om de kleine veranderingen maar er is nog ruimte om te groeien , als ik CEO was ging het huidige bonus systeem ook op de schop maak er een familie van en laten we van vliegen en de goede service die het personeel geeft genieten want daar gaat het om .