DEN HAAG (AFN) - Een consortium rond bouwbedrijf BAM is de opdracht voor de aanpak van het snelwegknooppunt Hoevelaken kwijt. Het contract wordt ontbonden omdat Rijkswaterstaat en het consortium, waar ook branchegenoot Van Oord en ingenieurs- en adviesbureau Arcadis deel van uitmaakten, het niet eens konden worden over de financiële risico's. Dat schreef minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief.
Bij de gunning van het project was een nieuwe contractvorm gebruikt, waarbij het consortium zowel de planningsfase als de bouw op zich zou nemen. Daarmee moest meer mogelijk gemaakt worden, maar uiteindelijk bleken er juist meer onzekerheden dan verwacht en grotere financiële risico's dan Rijkswaterstaat had begroot. Het consortium rondt de planningsfase af. Daarna wordt de opdracht opnieuw aanbesteed.
Het consortium rond BAM had de opdracht midden 2015 gekregen. Financiële details zijn niet bekendgemaakt, maar het zou om enkele honderden miljoenen gaan.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Goede zet en de juiste koers bij BAM wordt voortgezet. Als er onzekerheden zijn en de financiële risico's alleen maar grotere worden of niet te overzien, moet je tijdig stoppen. Laat Rijkswaterstaat zelf de financiële risico's maar nemen. De meeste bouwers hebben het wel gehad de aanbestedingen uit het verleden.
Inderdaad. Op de centjes passen.
BAM in de running voor kwijtraken opdracht....
Dié heb ik gemist :D
Gisteren een nieuwe risico directeur aangesteld en hier het eerste resultaat.
Bam laat zien geleerd te hebben van het verleden, dit kan alleen maar de winstopbouw ten goede komen. Verstandig om het risico terug te geven aan de overheid.
Bam raakt die opdracht niet kwijt! neen, ze hebben die opdracht met ander ondernemers "in overleg" teruggegeven! dat is iets heel anders.
wat een misleidende koptekst om misselijk van te worden.
Redactie zou kop boven artikel moeten aanpassen wil ze objectief blijven berichten.