PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - De nieuwe baas van Air France-KLM, de Canadees Ben Smith, zit nog niet eens op zijn post of de eerste waarschuwing in zijn richting is al afgegeven. De Franse vakbond CGT eist van de nieuwe bestuursvoorzitter dat hij ingaat op de looneisen van het personeel van Air France. Zo niet, dan zijn nieuwe stakingen onvermijdelijk.
Smith werd donderdagavond gepresenteerd als de opvolger van Jaen-Marc Janaillac. Die struikelde in mei over het loonconflict met vliegers van Air France. Meerdere Franse vakbonden zijn verbolgen over het feit dat de nieuwe baas geen Fransman is. Vakbonden komen op 27 augustus bijeen om te praten over vervolgstappen in het loonconflict bij Air France. Eerdere stakingen zadelden het bedrijf al op met honderden miljoenen aan kosten en de nodige schade aan het imago.
Een zegsman van CGT zegt te volharden in eerdere eisen. ,,Als Smith niet in staat is om de dialoog met bonden bij Air France aan te gaan, dan zijn acties onvermijdelijk." Hij wees ook op de angst dat het bedrijf meer en meer inzet op goedkopere divisie, wat uiteindelijk zal leiden tot lagere salarissen voor personeel.
Loodzware taak
Smith wacht de loodzware taak om kosten te besparen, terwijl er ook operationeel de nodige verbeteringen moeten worden doorgevoerd. Ook zal hij vakbonden tevreden moeten houden. Dit alles terwijl de Franse staat als grote aandeelhouder over de schouder meekijkt.
Tot het moment dat Smith het roer overneemt, houdt Air France-KLM vast aan de huidige structuur, met niet-uitvoerend voorzitter Anne-Marie Couderc aan het roer.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
De bonden lijken veel op incasso bureau's, vooraf dreigen met hogere kosten en later met minder genoegen nemen.
Mag die man zich eerst eens verdiepen in het gevraagde?
Gewoon akkoord gaan met elke eis en kijken of de boel klapt.
Ik hoop dat hij ze waarschuwt niet willen werken dan exit.
Hopeloos bedrijf, Air France. Bestbetaald personeel in de sector en het bedrijf kapot staken. Dit gaat Alitalia achterna.
Dit zou het antwoord moeten zijn van de nieuwe Ceo. We gaan eerst de volgorde en het tempo bepalen van de mensen die ontslagen moeten worden en pas daarna gaan we kijken met de bonden hoeveel banen we nog kunnen redden.
Hogere lonen betekent duurdere tickets en minder vluchten, dat is goed voor het milieu. Wie wil dat nu niet?
Zonder baas ging het toch beter.
If uou can;t beat them join them . Geef gewoon iedereen een loonsverhoging net als die Fransen en gewoon de tickets duurder maken. Gewoon maar zien waar het schip/vliegtuig strand en een doorstart maken..
Maakt niet uit wat ze beloven, gewoon toegeven. Ik moet namelijk nog even m'n laatste aandeeltjes kwijt voor een redelijke prijs!
De Franse president Emmanuel Macron overweegt via een spoed procedure de Canadese nationaliteit aan te vragen alleen zijn kennis van het Engels moet nog worden getoetst.
@havik of duif : Vindt Justin Trudeau dat wel goed?
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, bericht is bij dezen verwijderd.]
Stap voor stap asses uit air france naar newco overhevelen
Sterfhuis constuctie
Ze moeten zich eens gaan vergelijken met Luft hanza, waarom die wel veel winst maken. Wordt daar harder of efficiënter gewerkt, of verdienen die veel minder. Dat laatste kan ik me moeilijk voorstellen. Je kunt dan de bonden laten zien dat ze onredelijk zijn
Loonverhoging mag als vliegtickets gegeven worden en niet in euros dan wordt meer gevlogen en dus beter omzet!