NEW YORK (AFN/BLOOMBERG) - Autofabrikant Tesla wordt in december opgenomen in de Amerikaanse beursindex S&P 500. Het is met een beurswaarde van zo'n 390 miljard dollar het grootste bedrijf dat ooit aan de lijst wordt toegevoegd.
Door de opname in de S&P 500 komt het aandeel Tesla in de portefeuilles van fondsen en volgers van de index terecht. In reactie op het nieuws steeg het aandeel van het in beurswaarde inmiddels waardevolste autobedrijf ter wereld in de zogeheten nabeurshandel in New York tot wel 15 procent.
Vanwege de omvang van Tesla wordt overwogen om het aandeel in twee stappen toe te voegen. Daarover maakt S&P later nog meer bekend.
De aankondiging hing al in de lucht omdat Tesla een aantal kwartalen op rij winst maakt, een voorwaarde voor een plek in de S&P 500. De maker van elektrische auto's maakte vorige maand bekend dat het voor de vijfde keer op rij een kwartaal heeft afgesloten met winst. Het bedrijf zette in de drie maanden tot en met september een gewin van 331 miljoen dollar in de boeken. Met het winstcijfer wist het bedrijf van oprichter en topman Elon Musk de verwachtingen van analisten te overtreffen. Dat deed Tesla ook met zijn omzet van bijna 8,8 miljard dollar, waar een jaar eerder 6,3 miljard dollar werd opgehaald.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Zag wel dat het toevoegen van dit aandeel de recente stijging naar records nog goed kan stutten en dan verder upperde-up ! ;-)
Vraag is nu alleen of de fondsen deze aandelen al gekocht hebben, of dat deze de prijs nog meer zullen opwaarderen.
Nu alleen aan het eind van het jaar de 500.000 voertuigen afleveren, en dit jaar kan niet meer stuk voor Tesla.
Nabeurs is gisteren de koers op het nieuws alweer ruim 50 dollar gestegen (13%). Koers weer boven de 400 dollar. Zou me niet verbozen dat de Robin Hood traders het weer richting 500 pushen.
En dat terwijl ze met hun autoverkoop nog nooit winst gemaakt hebben. Dat zit in de ZEV credits die ze bijvoorbeeld aan Fiat verkopen. Bizar!
Tesla wordt de komende jaren ingehaald door Europese maar vooral Aziatische autobouwers.
Kijk eens op kentekenradar.nl en je ziet de opkomst van VW, Kia, Hyunda en andere merken. En de Chinese autobouwers zitten ook niet stil.
Ik kijk ook verder dan Nederland. Ik ben benoem de Chinese autobouwers. Ook andere autobouwers kunnen werken aan de actieradius van hun EV of is dat alleen aan Tesla voorbehouden? Overigens is er ook een alternatief. Wel eens gehoord van BAAS (battery as a service) waar Nio nu mee op de markt komt.