UTRECHT (ANP) - Vakbond CNV is beducht voor ingrepen bij bouwonderneming BAM. Dat bedrijf deed samen met zijn jaarcijfers ook een nieuwe strategie uit de doeken. Een van de pijlers daarvan is het verbeteren van de winstgevendheid. CNV vreest voor de werkgelegenheid.
CNV-bestuurder Robbim Heins vindt de omschrijving die BAM gaf "mooi, maar schimmig". Hij vreest voor banenreducties die nodig zijn om "winstgevender en voorspelbaarder" te worden, zoals BAM aangaf. Werknemers zouden daar op korte termijn over moeten worden ingelicht.
CNV wil de ruimte hebben om passende tegenmaatregelen te kunnen nemen, mocht BAM inzetten op een reorganisatie en personeelsreductie. De bond wil voorkomen dat riskante verlieslatende keuzes door de directie uit het verleden louter worden afgewenteld op werknemers.
BAM-topman Ruud Joosten geeft aan dat BAM eerder al een herstructurering aankondigde. Van die ingrepen hoopt BAM de komende tijd de resultaten te gaan zien. Een nieuwe ontslagrond staat volgens Joosten nu niet op de agenda. Hij wijst er wel op dat bij de invoering van de nieuwe strategie altijd wordt gekeken naar mogelijkheden. De komende jaren wordt de organisatie volgens hem wel 'gefinetuned'.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Misschien moet Heijmans een goed bod doen, waardoor 1 mooi bedrijf ontstaat?
"CNV beducht voor grote ingrepen bij BAM"
Nou, volgens mij MOETEN ze juist grote ingrepen doorvoeren.
Vooral even het personeel controleren en bijvoorbeeld checken waar alle gereedschappen blijven. En of ze uberhaupt wel op het werk komen of dat ze gaan beunen.
Het moraal bij BAM-personeel is: "ach, er wordt overál wel wat gestolen." (insider info)
Tot nog toe is de aandeelhouder het kind van de rekening. Werknemers zijn aan het werk gehouden, en dat gun ik ze helemaal, ten koste van de winstgevendheid. Dat is niet vol te houden als bedrijf, en zal op den duur ook leiden tot erkgelegenheid verlies. De CNV is in deze dus misleidend.
CNV wil voorkomen dat riskante verlieslatende keuzes door de directie uit het verleden louter worden afgewenteld op werknemers. Dat zou het paard achter de wagen spannen betekenen. BAM wil terug naar een beter beheersbaar model. Laat de CNV maar eens meer druk richting regering zetten op meer woningen kunnen bouwen. Dat zet meer zoden aan de dijk dan alles platleggen vanwege stikstof etc. Nu er bijna niet gevlogen en beduidend minder auto gereden wordt kan je de emissie "winst" die daarmee behaald is/wordt inzetten op groen licht voor massale woningbouw. Laat de CNV zich daar eens druk over maken als zij het "zogenaamd" zo goed voor menen te hebben met de werknemers.
groet SuperTelstar
CNV wil voorkomen dat riskante verlieslatende keuzes door de directie uit het verleden louter worden afgewenteld op werknemers. Dat zou het paard achter de wagen spannen betekenen.
Dit is dus een kul argument van de CNV. Als de CNV het echt zo goed meent en zou opnemen voor de werknemers in de bouw, dan zou zwaar ingezet moeten worden op massale woningbouw en wel op korte termijn. Met de emissie "winst" vanwege bijna niet meer vliegen en beduidend minder autorijden zou er ruimte genoeg moeten zijn om de bouw, en daarmee de economie in bredere zin een zet in de goede richting te geven. Maar daar hoor je de CNV niet over of de lobby over meer woningbouw richting Den Haag is flinterdun. groet SuperTelstar
Als je een wond niet verbind gaat het stinken en moet je amputeren, dat weten ze bij de CNV toch ook of zijn ze daar nog dommer dan we al dachten. Ze roepen ook de lonen omhoog als een bedrijf verlies maakt in plaats van een tijdelijke loonsverlaging.
Ach bam en cnv bouw zitten in zelfde dorp dus waarom niet even op de koffie gaan ipv via de pers , maar ja vakbonds figuren willen graag in de politieke aandacht . Zitten geloof ik 4 bushaltes lijn 40 tussen ..
CNV zoekt nieuwe leden en roept daarom maar wat.
De klappen vallen bij BAM International en daar zitten geen CNV leden.
Het CNV had zich beter eerst even in kunnen lezen:
Het nettoverlies bedroeg vorig jaar €122 mln. De buitenlandse dochter BAM International - waarvan de activiteiten gestaakt worden - leverde een bijdrage van €110 mln aan dit verlies. In de loop van 2021 worden de laatste activiteiten beëindigd en zal het risico uit deze hoek verminderen.
Ga lekker weer eens staken zou ik zeggen.
Daar zijn die vakbonden toch zo goed in!!?
En nu er een herstructurering op komst is, gaan ze weer piepen.
Die vakbonden moeten begrijpen dat staken consequenties heeft,.. Sluiting van Philips Morris, Nedcar, (en waarschijnlijk) Tata IJmuiden zijn allemaal het gevolg van het staken.
Vakbonden en vakbondsleden denken alleen aan HUN Financieel Belang en zijn overbodige nutteloze organisaties geworden zonder economisch Gezond Verstand en ja de Bouw is een notoire corrupte bende al vele tientallen jaren, zoals ik de bouw ken sinds de jaren zestig vorige eeuw en onze Overheden maken daar ook graag misbruik van en plukken een financieel graatje mee.
De bouw in Nederland, Belgie en Duitsland is en blijft een onbetrouwbare bende, met lachend personeel!!!!!
M.v.g.