AMSTERDAM (AFN) - Beleggingsplatform IEX adviseert zijn leden om niet in te schrijven op de beursgang van Fastned. Een analist van IEX komt tot dat advies met een blik op de hoge schuldenlast, de hoge waardering (45 keer de omzet) en het ontbreken van een winstgevend perspectief.
Volgens de marktkenner pleiten er meerdere punten vóór Fastned, maar staan daar ook risico's tegenover. Zo was Fastned weliswaar de eerste partij in Nederland met snellaadstations, heeft het een bestaand netwerk van honderd stations in meerdere landen en groeit de markt voor elektrisch rijden, maar zit de concurrentie ook niet stil, heeft Fastned een grote schuldenlast en wordt er nog flink verlies geleden.
Fastned wil komende vrijdag naar de beurs gaan. Indien bij de beursgang inclusief de volledige overtoewijzingsoptie 3 miljoen nieuwe aandelen worden uitgegeven, dan neemt het aantal aandelen toe tot 17,7 miljoen stuks. Bij een geplande introductiekoers van 10 euro bedraagt de marktkapitalisatie dan 177 miljoen euro.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Oh, vergelijkbaar met Takeaway en we weten allemaal wat die koers doet.
Laden bij Fastned is ook enorm duur, je moet een abonnement nemen van €12 per maand om vervolgens €0,35 per kWh te betalen. Ik kan mij niet voorstellen dat mensen hier veel gebruik van zullen maken. Misschien eens incidenteel als je een lange afstand rijdt maar thuis laden is gewoon 1/3 goedkoper! Dan reken ik niet eens mee dat veel mensen zonnepanelen hebben.
Beter investeren in Alfen wellicht, die is al genoteerd aan de beurs en koers staat op laagste punt ooit (Alfen ging vorig jaar naar de beurs).
En de eigen obligatie ? Wat is hun advies daarvoor ?
Tesla heeft al aangegeven te overwegen het supercharge netwerk voor iedereen open te stellen. Slimme manier om de standaard te worden. Eigen rijders geen extra kosten en marge pakken op andere auto's.
Let op: laadpalen worden net als pinautomaten van verschillende banken. Ze gaan dan transactiekosten aan elkaar rekenen. Laad je met je Tesla bij BMW dan betaalt Tesla en visa versa.
Zo verdiende de Friesland Bank flink aan zijn pinautomaten op de grote markt Groningen ;-).
Stel dat iedereen via laadpalen moet tanken. Nu staan er nog een klein aantal in iedere straat. Maar dat levert nu al problemen, want de ruimte voor vaste punten is er eigenlijk niet.
Voor de grote stad is het een onmogelijke oplossing.
Grote auto's zijn dat ook. In feite alles wat op straat moet staan is dat.
€18 per dag omzet per station.
Daar moeten de kosten voor de tuinman die het gras tussen de palen wegmaait nog af :)
Op zich ben ik het IEX eens, maar... wat maakt dat IEX hiervoor waarschuwt? Ik vind dat op deze plek nogal ongebruikelijk.
Er zijn immers massa's beleggingen die even discutabel zijn. Maakt het misschien verschil wie (g)een fee betaalt om positieve redactie-aandacht te krijgen?
Trouwens die Fastnedstations staan daar zo vaak allenig. Als je moet laden, wat is er dan luxer om eens uitgebreid te dineren. Alleen al voor je Tesla-imago staat het fantastisch als jouw auto daar dan staat.
Kortom: Fastned kan in de verre toekomst nog best wat extra's opleveren door bv 'restaurantlicenties' te verkopen, of 'vergaderlicenties'.
Ondanks de vele snelwegkilometers, zie ik bijna nooit iemand laden bij Fastned...denk niet dat het op termijn goedkomt.
Zonder risico's geen winst, laat dat duidelijk zijn.
Stel dat je de aandelen niet hebt en ...
Wat als ze gewoon met 200% (en meer) per jaar blijven groeien?
Wat als de EV weer de helft goedkoper worden ?
Wat als de gewone man er achter komt dat een EV veel goedkoper rijd?
Het thuisladen verdient niemand wat aan behalve de staat. FastNed haalt de kersen uit de taart door dat aan te bieden wat geld mag kosten, onderweg laden, zo snel mogelijk. De komende paar jaar houd de familie Lubbers en risico zoekende investeerders de boel wel overeind.
Wel bijzonder dat de IEX opeens "beleggingsadviezen" gaat geven. Fastned wilde zeker niet voor een leuk positief stukje betalen en gelijk hebben ze.