LONDEN (ANP/RTR) - Luchtvaartconcern IAG, eigenaar van British Airways en het Spaanse Iberia, heeft vorig jaar een verlies van meer dan 4 miljard euro geleden. En de coronacrisis is nog niet voorbij, waarschuwt het bedrijf. Vanwege de aanhoudende onzekere situatie durft IAG ook nog geen financiële vooruitzichten te geven.
Topman Luis Gallego roept op tot een internationaal testbeleid en een duidelijke routekaart om de huidige coronabeperkingen op het juiste moment af te bouwen, zodat er weer meer gevlogen kan worden. "We pleiten voor internationale gemeenschappelijke testnormen en de introductie van digitale gezondheidspassen om ons luchtruim veilig te heropenen."
De aangescherpte coronamaatregelen en reisbeperkingen van de afgelopen twee maanden vormen volgens kenners een bedreiging voor het aankomende zomerseizoen, een belangrijke periode voor de reissector. Sommige luchtvaartmaatschappijen zullen binnenkort daarom opnieuw financiële steun nodig hebben, zo wordt gevreesd.
Goed nieuws
Voor op het Verenigd Koninkrijk gerichte maatschappijen was er onlangs wel goed nieuws, toen de Britse premier Boris Johnson een plan presenteerde voor het langzaamaan afschaffen van coronamaatregelen. Dat zorgde direct voor een stroom aan boekingen van vliegtickets. Versoepelingen rondom internationale reizen worden volgens Johnson echter niet voor 17 mei verwacht. Ook is nog niet duidelijk wat dit dan zal betekenen voor de langeafstandsvluchten van IAG.
Door de coronacrisis heeft de hele luchtvaartsector het heel erg moeilijk. Air France-KLM leed vorig jaar een verlies van dik 7 miljard euro, werd vorige week bekend. Topman Ben Smith sprak van de zwaarste crisis ooit voor de luchtvaartindustrie. Bij KLM zijn vanwege de crisis ook al duizenden banen geschrapt. De Nederlandse en Franse overheid hebben ook al miljarden euro's aan staatssteun beschikbaar gesteld om het bedrijf te helpen, maar waarschijnlijk is er nog meer geld nodig. Daar worden nog gesprekken over gevoerd.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Blijf me verbazen dat aandeel- en obligatiehouders vertrouwen houden in de luchtvaart,
Nou dat goede nieuws kan de prullenbak in zodra er een variant komt, waarvoor AZ geen bescherming biedt.
We moeten eens stoppen met angst voor de dood hebben, zou het leven stuk mooier maken.
Tenzij het een virus zoals Ebola is, maar dat is het niet. Daarnaast is Ebola zo dodelijk, de gastheer houdt het niet lang genoeg vol om het te verspreiden.
Hoe kan het dat KLM al een paar dagen (6) op rij stijgt .. obv van wat?
KLM is technisch failliet. heeft over de afgelopen 15 jaar gemiddeld geen winst gemaakt. Nu ruim 10 miljard schuld.
Koers KLM wordt kunstmatig opgepompt, als er dan een emissie komt zakt de koers wel in, maar nog steeds op het niveau van paar weken geleden.
Everybody happy. behalve de ......... zoals ik die puts op KLM hadden.