BRUSSEL (ANP) - Dieselauto's hebben hun langste tijd gehad. ,,Ik denk dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn", zegt eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bienkowska in een interview met persbureau Bloomberg.
De toezichthouder ziet het dieselschandaal rondom Volkswagen als keerpunt. De Duitse autofabrikant gaf in september 2015 toe op grote schaal te hebben gesjoemeld om dieselwagens in testen minder vervuilend te laten lijken dan ze zijn. Dat heeft volgens de Poolse politica ,,het sentiment in de samenleving over emissies en schone auto's" flink geraakt.
De veranderde perceptie kan de Europese Unie, waar nog altijd ongeveer de helft van de auto's op diesel rijden, helpen bij zijn ambities een voorloper te worden op het vlak van elektrisch rijden. Nu heeft Tesla nog een voortrekkersrol in de Verenigde Staten en is China in zijn eentje goed voor de helft van de verkopen van elektrische auto's.
Roer omgegooid
De Europese Commissie probeert samen met de industrie te zorgen dat er Europese accu's worden gefabriceerd. ,,Het is het soort project dat een lidstaat niet alleen van de grond kan krijgen."
Volkswagen heeft het roer ook omgegooid. De automaker wil tegen 2025 jaarlijks 3 miljoen elektrische auto's verkopen. Het bedrijf heeft 40 miljard euro uitgetrokken voor dat doel. De EU kan daar bij helpen door beleid aan te passen, maar productiedoelen, zoals in China, gaan een brug te ver.
Vorige week steunden lidstaten een aanpassing van de regels waardoor de Europese Commissie meer zeggenschap krijgt bij het keuren van auto's. Fabrikanten kunnen daardoor tot 30.000 euro boete per auto krijgen en gedwongen worden tot terugroepacties. Nu gebeurt dat nog meestal per lidstaat en fabrikanten hebben vaak veel invloed bij overheden.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Zinsbegoocheling of machts-euforie. Zitten we daar nu op te wachten? Beentjes op de vloer houden, dat lijkt mij een betere optie.
Elektriciteit wordt straks een bottleneck vanjewelste. Overbelaste netten en verdelers en veel stroomstoringen.
"Complexity limits our foresight" (Book: Age of Discovery, Ian Goldin/Chris Kutarna)
Inlijsten deze uitspraken!
Opslag van energie is nog steeds niet opgelost en daarmee zijn dit soort doelstellingen/voorspellingen kolder.
Onlangs is een universiteit op de proppen gekomen met een goedkope en eenvoudig te plaatsen kleine roetfilter.
Deze roetfilter wordt op de uitlaat geschoven.
Na 15.000 à 25.000 km wordt deze afgenomen en een nieuwe op de uitlaat geschoven.
De inhoud uit de vervuilde filter wordt vervolgens leeggemaakt en verwerkt tot zwarte verf of omgezet tot inkt zoals voor printers.
Mogelijk is eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bienkowska niet goed geïnformeerd over up to date ontwikkelingen.
Dus we denken nog steeds dat we het klimaat kunnen sturen?
Met wat zonnecellen, of zoiets?
Wat een arrogantie, maar neem aan dat er alleen maar business achter zit, die dit allemaal goed uitspeelt.
Ideal zo'n elektrische auto als vervanger van je fiets, prima voor korte ritjes. Maar of het milieu daar beter van wordt... Voor lange ritten is alleen een auto op gas een alternatief voor diesel, maar gas is tegenwoordig ook TABOE. Uiteraard is waterstof de beste optie maar ook dat is duidelijk taboe, eerst moeten we allemaal aan de elektrische auto voordat er aan echte milieuvriendelijke en realistische alternatieven wordt gewerkt.
Milieu vooral niet te verwarren met klimaat, denk ik.
Van mij mogen die diesels morgen nog allemaal van de weg, en alle kerosine-vliegtuigen uit de lucht.
Zal voor het klimaat op langere termijn niet veel uitmaken, vrees ik, maar iets schonere lucht kan geen kwaad.
Meen ik me te herinneren dat ik 8 jaar terug nog SUBSIDIE van de overheid kreeg om een diesel aan te kopen en dat toen de dieselprijs aan de pomp nog 70% was t.o.v. benzine.
Niemand durft meer kernenergie te noemen.
De enige grootschalige oplossing voor elektrische auto's.
Batterijen is toch nog steeds noppes, nada, niks?
Kun je die (te snel) verrotte batterijen al gewoon weggooien, of niet?
Ze moeten eindelijk eens iets echts uitvinden, in plaats van franje aan bestaande technologie.
Hadden we al kernfusie, of een echt duurzame vorm van energie?
Daar waren toch een jaar of 30 geleden enorme vooruitgangen mee gemaakt?
De uitstoot CO2 van diesels is lager dan die van benzineauto's.
Voor een vergelijkbare auto: Schakelversie: diesel stoot 110 gr CO2/km uit, de benzine versie 119 gr CO2. Bij een automaat is het verschil nog groter. De benzine versie 154 gr CO2/km en de diesel 133 gr CO2. Het gaat dus helemaal niet over de CO2, maar over de NOx.
Mijn auto heeft een roetfilter (euro 6) met een AdBlue systeem. Deze brengt de uitstoot NOx terug tot bijna 0 door van de schadelijke uitstoot waterstof en stikstof te maken.
Onze a-technische beleidsmakers roepen elkaar na: "Diesel is er geweest!" Beter zou zijn om juist de schonere dieselmotoren te promoten. Rendement is hoger dan benzinemotoren (1:20 is haalbaar) en zijn dus ook niet zo vuil als men denkt.
Heeft de commisaris ook een oplossing voor vrachtwagens? Probleem met diesel is dat er geen probleem is maar dat er gesjoemeld werd om mooie cijfers te kunnen presenteren