AMSTERDAM (AFN) - Slechts een derde van het personeel van postbedrijf Sandd gaat na de grote postfusie in Nederland aan de slag bij PostNL. Volgens het overnemende postconcern is aan vrijwel alle medewerkers een baan aangeboden, maar kozen veel Sandd-bezorgers er zelf voor om niet voor PostNL te gaan werken.
Alle 11.000 bezorgers van Sandd kregen een baan aangeboden. Circa 40 procent zei direct nee en van de mensen die wel interesse hadden, gingen ongeveer 4000 met het aanbod akkoord. Sandd had ook nog 1800 ondersteunende medewerkers in dienst, zoals chauffeurs en postsorteerders. Zij konden met voorrang solliciteren op vacatures. Van deze groep gaan er uiteindelijk ruim 300 mee naar PostNL.
PostNL zegt dat de postfusie, die per 1 februari een feit is, hard nodig was. Er zijn steeds minder brieven om te verwerken en de toekomst van het verlieslatende Sandd zou hoogst onzeker zijn geweest. Eigenlijk zijn er dus duizenden banen gered, stelt een woordvoerder van PostNL. Ook zegt hij dat er een goede financiële regeling was voor Sandd-medewerkers die niet naar PostNL zijn gegaan.
Franchisebedrijven
De afgelopen tijd doken er nog berichten op over Sandd-medewerkers die niet voor PostNL wilden werken omdat ze er financieel op achteruit zouden gaan. Ook klonk er onvrede over bijvoorbeeld het aantal uren van de aangeboden contracten.
Sandd werkte naast het eigen personeel ook met duizenden krachten die werden ingehuurd via negen franchisebedrijven. Voor hen is er nog geen oplossing gevonden. Dat komt volgens PostNL omdat de franchisebedrijven zouden inzetten op een collectieve regeling. PostNL raadt de betreffende medewerkers aan om te solliciteren op de vele nog openstaande vacatures.
Sociale werkplaatsen
Overigens zet PostNL de samenwerking met sociale werkplaatsen van Sandd wel voort, waardoor ongeveer 500 medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag kunnen blijven.
Voor de gewone Nederlander verandert er vrijwel niets. Het merk Sandd en diens postzegels zullen verdwijnen. Post die Sandd voorheen bezorgde gaat vanaf zaterdag mee met de postrondes van PostNL. Sandd had diverse grote zakelijke klanten waarvoor het bijvoorbeeld tijdschriften rondbracht. Ook de Belastingdienst was een grote klant van Sandd.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Post NL is nu definitief verlost van Sant .
Al die klachten en verwijten enz zijn weg .
Nu kan hopelijk er een betere toekomst uitgewerkt worden .Kopen zou ik zeggen .
De waardering van de analisten is veel te laag .
Als er beterschap vastgesteld word komen ze met hoger waarderingen .
Vind dit een verkeerd inzicht .
Wie ban ik ,maar heb weinig vertrouwen in analisten beoordelingen .
Succes
De grootste horden lijken genomen. Dit jaar herstel van de koers richting 2,50 euro.
Ik blijf het van de zotte vinden, dat ze Sandd hebben overgenomen.
Ze zeggen nu nota bene zélf dat het bedrijf op sterven na dood was.
Sandd heeft jaren geprofiteerd van Post, en met klaarblijkelijk niét
houdbare tarieven klanten bij hun weggekaapt.
De klanten waren mijns inziens dus ook zo wel teruggekeerd bij Post.
Maar Post koos ervoor om krimp en overtollig personeel te kopen.
Toen ik nog aandeelhouder was, wist ik uiteraard niet dat Post er ook
was om de banen bij de concurrentie te redden.
De Sandd-eigenaren lachen zich 'n bult en de post-aandeelhouders hebben
't nakijken. Ik heb meteen bij het overnamebod mijn stukken verkocht.