Het verdiepen van de digitale relatie

Door Martine Hafkamp op 3 juli 2017 08:40 | Views: 1.334

Het verdiepen van de digitale relatie

SaaS, PaaS, IaaS, IoT... Aan afkortingen ontbreekt het niet in de IT-branche. De laatste afkorting; IoT staat voor Internet of Things en is een woord dat we de afgelopen jaren veel gehoord hebben. Het gaat om de geïntegreerde verbindingen die apparaten met het internet hebben. Denk bijvoorbeeld aan telefoons, horloges, armbanden, camera's, auto’s of zelfs de oven en het slot op de deur. Omdat al die apparatuur met het Internet verbonden is kan er eveneens informatie (data) met elkaar gedeeld worden. Het desbetreffende product kan daardoor zo optimaal mogelijk afgestemd worden op de persoonlijke wensen van de gebruiker. 

Het zijn echter niet alleen producten die via internet in verbinding met elkaar staan. Een belangrijke ontwikkeling in de branche is namelijk de switch van product naar dienstverlening. Het 'Internet of Services' en 'Software as a Service' zijn daar een paar voorbeelden van. Niet langer gaat het daarmee om een losstaand product. Steeds meer ligt de focus op de digitale ondersteuning in de vorm van diensten van de persoonlijke levensstijl. De overdracht van data blijft daarbij een belangrijke omzetgenerator. Diverse technologiebedrijven hebben dit goed voor elkaar gebokst. 

Verbintenis

Softwareverkopers als Microsoft wilden af van de eenmalige verkoop van software op een schijfje. Zij streven juist naar een langetermijnverbintenis met hun klanten in plaats van een eenmalige verkoop van één softwareprogramma zonder echt te weten wie de klant is.

Met Office 365 ga je met je account online een abonnement aan dat je per maand of per gebruik betaalt. Dit betekent dat je niet alleen Office kan gebruiken op de pc waarop de software is geïnstalleerd, maar op elk apparaat dat gekoppeld is aan je account. Binnenkort wordt de gratis versie van Windows 10 niet meer geüpdatet en zal hetzelfde abonnementsmodel eveneens gelden voor alle Windows gebruikers. Tot nu toe lijkt de ommezwaai in strategie bij Microsoft uitstekend te verlopen.

Er zijn meer bedrijven die goed varen bij de omwenteling van product- naar digitale dienstverlening. Zo verdient Alphabet, het moederbedrijf van Google, haar geld hoofdzakelijk met onlinediensten. Een goed voorbeeld hiervan is Google Maps. Je hebt geen navigatiekastje in je auto, maar een dienst op je smartphone die in ruil voor je persoonlijke data ook nog eens 'gratis' is. Maar ook Gmail werkt op zo’n manier. Je persoonlijke postbus wordt gesponsord door Google die op haar beurt jou daardoor steeds beter leert kennen. Bedrijven als Amazon, Facebook en LinkedIn leven grotendeels van de data die hun diensten opleveren. 

Kansen tastbare producten

Er liggen ook zeker kansen voor de makers van tastbare producten. Zij zullen de komende jaren meer moeten onderzoeken hoe ze hun product kunnen optimaliseren met een digitale dienst of hoe ze eventueel geheel de dienstverlenende kant op kunnen gaan. Stel je voor dat het tuincentrum jou niet alleen een plant verkoopt, maar ook in de bloempot een sensor plaatst die aangeeft waar in huis de plant het beste kan staan of wanneer de plant water of bemesting nodig heeft. Het zou je ook kunnen adviseren welke planten je nog meer kan aanschaffen om bijvoorbeeld de luchtkwaliteit in huis te optimaliseren of welke bloemen je neer moet zetten om je partner 's avonds blij te maken.  

Philips is hier een praktijkvoorbeeld van. Het bedrijf probeert slimme, digitale oplossingen te vinden voor haar tot voor kort vooral offlineproducten. De nieuwste aanwinst? Hue. Deze lamp is uiteraard te bedienen met je smartphone. Daar bovenop zou hij ook je gemoedstoestand positief beïnvloeden. Tevens kan de lamp dienen als wekker of (licht)alarm wanneer iets belangrijks op je pad komt of in je agenda staat. Dit gebeurt allemaal met behulp van je Hue-account op je smartphone of tablet. Philips wil haar klanten beter leren kennen en een langdurige relatie aangaan. Komt dat niet bekend voor?

Hoewel het een paar jaar geleden misschien raar klonk dat je een digitale relatie kon aangaan met een onderneming, is het momenteel dagelijkse kost. We verwachten zelfs heel erg veel van die relatie. Want Apple moet weten waar, als we ze kwijt zijn, we onze apparaten kunnen terugvinden, Netflix moet ons een seintje geven wanneer onze nieuwe favoriete serie wordt uitgebracht en Albert Heijn moet ons persoonlijke aanbiedingen geven wat betreft producten die wij graag kopen. En zeg nou zelf, zou het ook niet handig zijn als Ikea precies weet wanneer we een schroefje van onze nieuwe boekenkast verkeerd plaatsen zodat de technische dienst ons direct kan ondersteunen?

De mogelijkheden zijn eindeloos en er zal in de nabije toekomst nog veel geëxperimenteerd worden met nieuwe mogelijkheden, toegevoegde waarde en uitdieping van digitale relaties met de klant. Het hoeft geen betoog dat beleggers hun ogen goed moeten openhouden voor bedrijven die op deze ontwikkelingen inspelen of die de ongewenste neveneffecten, denk aan beveiliging van al die data, afdoende kunnen oplossen. 

Martine Hafkamp is algemeen directeur van Fintessa Vermogensbeheer. Fintessa is een zelfstandig, onafhankelijk en gespecialiseerd vermogensbeheerkantoor uit Baarn, en tweevoudig winnaar van de Gouden Stier.

Deze publicatie is samengesteld door Fintessa B.V. De in deze publicatie vermelde gegevens zijn ontleend aan door Fintessa B.V. betrouwbaar geachte bronnen en publiekelijk bekende informatie. Deze publicatie bevat beleggingsaanbevelingen, maar geen beleggingsadvies noch een aanbieding of uitnodiging tot koop of verkoop van enig financieel instrument. Voor de juistheid en volledigheid van de genoemde feiten, gegevens, meningen, verwachtingen en uitkomsten daarvan kan Fintessa B.V. niet instaan.

Fintessa B.V. is een beleggingsonderneming en beschikt over een vergunning op grond van de Wet financieel toezicht. Fintessa B.V. staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Voor de uitgebreide Disclaimer verwijzen wij naar onze website www.fintessa.nl.

Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!

 

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Koersen meer

AEX 897,55 -10,87 -1,20% 20 sep
AMX 882,35 -18,89 -2,10% 20 sep
ASCX 1.198,49 -14,88 -1,23% 20 sep
BEL 20 4.215,59 -37,51 -0,88% 20 sep
Germany40^ 18.741,30 -261,08 -1,37% 20 sep
US30^ 42.066,00 0,00 0,00% 20 sep
US500^ 5.702,78 0,00 0,00% 20 sep
Nasd100^ 19.794,40 0,00 0,00% 20 sep
Japan225^ 38.215,90 0,00 0,00% 20 sep
WTI 71,24 0,00 0,00% 20 sep
Brent 74,64 0,00 0,00% 20 sep
EUR/USD 1,1163 -0,0001 -0,01% 21 sep
BTC/USD 63.019,52 +23,75 +0,04% 19:42
Gold spot 2.622,14 0,00 0,00% 20 sep
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
NEEM NU EEN ABONNEMENT OP IEX PREMIUM > NU 3 MAANDEN VOOR SLECHTS €24,95!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ABN AMRO BANK N.V. 16,385 +0,135 +0,83% 20 sep
KPN 3,626 +0,019 +0,53% 20 sep
DSM FIRMENICH AG 116,450 +0,450 +0,39% 20 sep
Dalers Laatst +/- % tijd
ASMI 561,800 -29,400 -4,97% 20 sep
BESI 111,600 -5,350 -4,57% 20 sep
ASML 716,700 -31,200 -4,17% 20 sep