Een auto van 1 op 100 zal er heus wel komen.
Maar dan moet de branstof nog veel duurder worden voor het menens gaat worden.
Amerikanen rijden nog in grote bakken van 1 op 8 en het schijnt hen nog geen pijn te doen.
In Nederland is brandstof het duurst van de hele wereld en toch wordt er nog meer getankt dan een jaar geleden.
Dus gaat het vrolijk door consumeren van olie vrolijk voort.
Net zo lang totdat de vraag inderdaad het aanbod gaat overtreffen.
Beseffen wij wel wat dat betekent?
Dat wordt dan een poosje interen op reserves totdat dit niet meer gaat.
En dan zal de markt onverbiddelijk zijn werk gaan doen.
Dus er moet weer evenwicht komen in vraag en aanbod.
Het aanbod neemt niet meer toe, dus zal de vraag moeten afnemen.
Een dergelijk proces hoeft in het geheel geen probleem te zijn als het langs de weg van geleidelijkheid gaat.
Als wij echter over pakweg een half jaar met dit gegeven te maken krijgen dan is mijns inziens leiden echt in last.
De olieprijs zal dan net zo lang stijgen totdat de vraag drastisch vermindert.
En wanneer gebeurt dat?
U mag drie keer raden, maar wij allen weten het al.
Ja, om dan nog maar te zwijgen over de mate waarin de stijging zal plaats vinden, niet meer met kleine stappen maar, zo vrees ik, met grote reuzesprongen.
Dus, beleggers, zeg het maar.
Olie is een groot probleem voor de korte termijn, daar kunnen we niet omheen.
Het is mijn vaste overtuiging dat de prijsvorming van olie de komende maanden en jaren de richting van de beurzen zal bepalen.
De wereld heeft zich slecht voorbereid op dit opdoemend gevaar en ik ben bang dat dit zijn tol gaat eisen.
groeten stier