tritace schreef:
Onder dankzegging van Harry D haal ik deze info nog maar eens naar voren. Genoemde informatie wordt met de lopende conferentie in Munchen wel heel erg actueel.
HOE WERKT CM/CDS
Voor zover ik het begrijp zal ik proberen om het uit te leggen.
Knowledge workers, mensen zoals engineers, bouwen dingen voor bedrijven. Deze dingen moeten aan een aantal zaken voldoen:
1. De specificatie van de klant
2. Allerlei wetgeving
3. De laatste stand van techniek en kennis. Dit geldt vooral voor grote bedrijven.
Alle drie deze zaken zijn continue aan verandering onderhevig, maar hoe weet je nu al knowledge worker wanneer er wat verandert? Door te zoeken. Dit kan via Google, de applicatie van Oracle die je noemt, browsen door files of het lezen van vaktijdschriften. Dit kan echter onmogelijk worden bijgehouden want dat vergt meer dan 40 uur per week en dan heb je nog niet alles gehad. Dus de praktijk is dat knowledge workers fouten maken omdat ze niet compiant zijn met bovengenoemde zaken. Deze fouten kosten, afhankelijk waar ze in het proces worden gemaakt, erg veel geld, geld wat de klant uiteindelijk moet betalen waardoor de concurentiepositie in gevaar kan komen. Er gaan meer bedrijven failliet door te veel aan werk (=er worden te veel fouten gemaakt die geld kosten=inkoopkosten stijgen=levertijden lopen op=ontevreden klanten die niet betalen=rekeningen kunnen niet meer worden betaald=einde bedrijf) dan een gebrek aan werk.
Hier speelt CM op in omdat CM niet een zoekmachine is die data-strings vergelijkt, maar zoals Sopheon het noemt een leesrobot is. Ik vermoedt dat dit te maken heeft met de linguistische achtergrond van het bedrijf. Als je linguistiek (taalkunde) koppelt aan IT heb je iets unieks. Google etc doen dat niet, dat zijn ITers die dat bedrijf leiden en die snappen niets van taal, enkel van data beheer.
Zoals ik het begrijp indexeert CM bronnen, zoals wetten, tijdschriften etc, en vergelijkt deze met bijvoorbeeld specificaties van producten waarbij de CM kijkt naar de tekst inhoud) en niet naar de stings (data). Dit houdt in dat je geen 20.000 hits krijgt wanneer je iets zoekt maar bijvoorbeeld maar 10 of 20. Die zijn dan ook echt relevant. En deze info (news zoals ze het noemen) krijgt de knowledge worker pro-actief. Dat wil zeggen geen nieuws is geen nieuws.
Voor Airbus/Boeing houdt dat in dat wanneer zij een spec veranderen ze geen mail hoeven te sturen naar alle leveranciers en hopen dat hij op de juiste plek aankomt. Wat ze doen is de database updaten en de CM weet dan automatisch naar welke knowledge workers (intern, extern etc) hij deze wijziging moet sturen. Dat heeft dan weer tot gevolg dat een leveranier nooit kan zeggen dat hij "het niet wist"als het om het betalen van de kosten bvan de fout gaat. Daarom is het zo'n waardevol tool en is de prijs (maximaal 500 euro per user volgens Siemens) peanuts.
Zo denk ik dat het ongeveer zit, als je nog vragen hebt hoor ik het wel.
Harry
IS ER CONCURRENTIE - GAAT DEZE MARKT BOOMEN - WAT LEVERT HET VOOR S. OP
1. Ik heb nog geen andere linguistische tools gezien met de nadruk op nog.
2.Ik weet niet wanneer de boom zal komen en hoe deze er uit ziet. Als Airbus/Boeing hun suppliers op CM aansluiten is dat voor Sopheon al een boom, de markt is daarmee nog niet bewezen. Dus als je bedoeld een boom zoals PLM dan zal eerst een bedrijf als Gartner of zo een hype moeten creeren, zoals ze hebben gedaan met CRM en nu PLM. UIk heb nog nooit gezien dat er een boom ontstaat om 1 leverancier van software. Dus als er concurrentie zou zijn betekent dat dat er zich een markt aan het ontwikkelen is. Gartner etc duiken daar dan vanzelf in. Tot die tijd geloof ik niet dat er een boom komt. Wel een Sopheon boom.
3. De autoindustrie is inderdaad een goede kandidaat. Audi/VW zou een mooie start zijn, maar ook daar geldt dat de markt bij de toeleveranciers vele male groter is dan voor Audi/VW alleen.
4. Ik weet niet, het kan ook zijn dan ze corporate licenses verkopen. Als ze seats verkopen lijkt me dat een reeel bedrag. Als ze coporate licenses verkopen en Sopheon zou daar 10.000 euro aan overhouden per bedijf cashen ze voor elke 100 toeleveranciers 1 miljoen, als ze 25.000 euro vangen is dan voor elke 100 bedrijven 2,5 miljoen etc. Airbus/Boeing hebben honderden toeleveranciers, Audi/VW heeft er ook honderden. Wat is nou 25k voor een bedrijf?
Ik denk dat volgend jaar de omvang van CM langzaam duidelijk begint te worden en dat zich daar dit jaar de eerste voortekenen van laten zien. De conferentie in Munchen is er daar een van. Airbus/Boeing hebben zich daarmee gecommit, anders publiceren ze het niet zoals ik al eerder zei.
Groeten,
Harry
Nico