Toyota mastermind spreekt zich uit tegen Daimler's "Nee" tegen brandstofcellen van auto's

Vooraanstaande Toyota-ingenieur noemt de terugtrekking van Daimler uit brandstofcellen een fatale fout

Gemaakt op 27 augustus 2020
Van Mathias Ebeling
Ooit de naam Katsuhiko Hirose gehoord? De doctor in de kernfysica was "mede-uitvinder" van de hybride aandrijving in de Toyota Prius en is al 17 jaar verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofcellen bij Toyota. Zoals bekend houdt Toyota vast aan deze technologie en geeft het voorrang op accu's op het gebied van elektromobiliteit.

Volgens BW24 is professor van mening dat het feit dat Daimler, onder leiding van Ola Källenius, alles op de batterijkaart voor de volledig elektrische personenauto heeft aangegeven en de brandstofcel heeft verlaten, een fatale fout is die naar zijn mening het voortbestaan ??van het bedrijf uit Stuttgart in gevaar kan brengen. Hij waarschuwt: batterijtechnologie zal autobedrijven en hele economieën vernietigen.

Hoe komt de professor tot deze beoordeling? Enerzijds stelt hij dat de batterijen in China en Zuid-Korea zullen worden geproduceerd. Dit is waar de bedrijven die toonaangevend zijn in deze technologie zijn gevestigd en produceren. Zij zijn de leveranciers van de toekomst. De klassieke leveranciers die eerder onderdelen voor verbrandingsmotoren en transmissies hebben vervaardigd, zijn echter niet langer nodig en hebben geen overlevingskans door een gebrek aan vervangend product (voor Hirose zou dit de brandstofcel kunnen zijn die in Europa wordt gemaakt). Anderzijds legt Hirose uit dat hij de batterij niet als duurzaam en geschikt voor alledaags gebruik beschouwt, noch als technologie die geschikt is voor de toekomst op lange termijn.
Voor de toekomst van de elektrische auto als massamarktvervanger van de verbrandingsmotor zal het bepalend zijn hoe lang de laadtijden zullen zijn, betoogt hij. Het zal heel, heel lang duren voordat een batterijauto minder dan 30 minuten nodig heeft om vol te lopen. Voor Hirose daarentegen is het concept van een elektrische aandrijving op waterstof, die de auto net zo snel en relatief gemakkelijk kan vervoeren en tanken als diesel, benzine of gas, onovertroffen en een van de belangrijkste verkoopargumenten voor elektrische auto's voor klanten.

Andere argumenten voor de brandstofcel zijn: De brandstofcelauto hoeft niet door het land te rijden met een batterij van enkele honderden kilo's. De brandstofcel wordt gevoed met eco-energie (waterstof), die in drie minuten kan worden bijgetankt voor een actieradius van meer dan 500 kilometer. Bovendien vereist de brandstofcel geen dure of langdurige uitbreiding van het elektriciteitsnet. Dit is precies waar de achilleshiel van de batterijtechnologie ligt, wat vooral relevant zal zijn als er steeds meer auto's met batterijtechnologie komen.

De batterij wordt opgeladen via elektriciteitsleidingen - als u geen zonnesysteem met energieopslagoptie heeft. De bestaande kabelnetwerken onder trottoirs en wegdekken enerzijds en de huisinstallaties anderzijds zijn allerminst bedoeld voor het massaal transport van de benodigde hoeveelheden elektriciteit. Op dit moment wordt er natuurlijk weinig gedaan aan de uitbreiding van het elektriciteitsnet. Om te voorkomen dat de draden gaan gloeien, het asfalt kookt en het systeem instort, wordt de transmissie van elektriciteit naar de particuliere klanten voor beter of slechter gesmoord - waardoor de laadtijden thuis aanzienlijk worden verlengd. Dit is hoe het eruit ziet, zegt Katsuhiko Hirose. En daarom vertrouwt Toyota op de brandstofcel en niet op de batterij.

Deze meneer is niet de minste, maar hij zegt iets heel wezelijks en wat m.i ook staat te gebeuren, al is het nog niet te laat:
" Hij waarschuwt: batterijtechnologie zal autobedrijven en hele economieën vernietigen"

er zijn er teveel te hard achter Elon Musk gerend...