ZAANDAM (ANP) - De verkopen bij bol.com zijn vorig jaar met ruim de helft gestegen. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de webwinkel, aldus moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat was ruim meer dan het doel dat de onderneming voor bol.com had gesteld. Bovendien maakte de webwinkel winst.
In het vierde kwartaal versnelde de groei van bol.com nog toen in Nederland en België andere winkels in de feestdagenperiode dicht moesten. De webwinkel zag de verkopen toen met zo'n 70 procent stijgen. Een flink deel daarvan komt op naam van externe verkopers die gebruikmaken van het platform van bol.com. Daarvan waren er eind vorig jaar ongeveer 41.000, ruim de helft meer dan aan het begin van het jaar.
Tijdens de coronacrisis maakte onlineshoppen een snelle groei door. Niet alleen de onlineverkopen bij bol.com, maar ook die bij de supermarkten in Europa en de Verenigde Staten stegen. Zo ging Albert Heijn in meer regio's in Vlaanderen thuisbezorgen en verdubbelden de onlineverkopen in de VS in het vierde kwartaal.
Groei van 30 procent
Ook dit jaar rekent Ahold Delhaize nog op een groei van de verkopen met 30 procent. Bol.com zou daardoor dit jaar de 5 miljard euro moeten aantikken.
Het concern achter onder meer supermarktketen Albert Heijn deed het sowieso goed tijdens de coronacrisis, want zowel in Nederland, België als in de Verenigde Staten steeg de omzet bij zijn winkels fors. Door lockdowns gingen mensen minder vaak naar de horeca en kochten ze meer in de supermarkt.
Totale omzet
De totale omzet steeg met ruim 14 procent tot 74,7 miljard euro na een sterk slotkwartaal. Wel maakte Ahold Delhaize ook de nodige extra kosten vanwege de coronapandemie, bijvoorbeeld door veiligheidsmaatregelen voor het eigen personeel. De nettowinst daalde daardoor als wisselkoerseffecten niet worden meegenomen van 1,8 miljard euro naar 1,4 miljard euro.
Wordt er wel gekeken naar valutaschommelingen, dan blijft er een winst van 316 miljoen euro over. De Amerikaanse dollar werd afgelopen jaar namelijk aanzienlijk minder waard ten opzichte van de euro. De Verenigde Staten zijn goed voor ongeveer 60 procent van alle verkopen van Ahold Delhaize.
Ahold Delhaize wil dit jaar meer kosten gaan besparen dan het concern eerder had gepland. Dat moet leiden tot meer geld voor investeringen in bijvoorbeeld de webwinkels en de logistiek daarachter. De winst per aandeel moet opnieuw hoger uitpakken dan in 2019.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Oei - een tegenvaller voor Coolblue: stijgt Bol.com sneller?!? Niet goed voor de waardering & IPO.
Omzet 2019 was 2.8 miljard. Omzet 2018 was 2.1 miljard.
@chessplayer..... beetje domme reactie. Coolblue is een internetretailer net als bol maar daar houdt het wel op. Bol is ook een onlineplatform voor heel veel wederverkopers. Dat is Coolblue niet. Coolblue levert ook service aan huis en bol.com niet. Bovendien grosit Coolblue ook erg hard. Dus denk eerst eens na voordat je een of andere loze kreet op internet zet.
Ahold Delhaize Swings to 4Q Net Loss on Higher Costs
--Ahold Delhaize posted a fourth-quarter net loss of EUR9 million
--EUR210 million hit booked in the quarter from the coronavirus pandemic
--The grocer swung to loss mainly due to U.S.-related exceptional costs of EUR841 million
Koninklijke Ahold Delhaize NV reported Wednesday a swing to net loss for the fourth quarter of 2020 on higher costs associated with its U.S business.
The Dutch grocer posted a net loss of 9 million euros ($10.9 million) for the quarter, compared with a profit of EUR544 million in the year-earlier period. Ahold Delhaize said the decline in profitability was due primarily to previously announced provisions for U.S. multi-employer pension plan withdrawal and settlement agreements, which amounted to EUR841 million.
Coronavirus-related costs amounted to EUR210 million in the fourth quarter and EUR680 million in the whole of 2020, it added.
Analysts had forecast the company to make a quarterly net profit of EUR298 million.
Net sales for the quarter rose to EUR19.60 billion from EUR17.38 billion the prior year. In the U.S., net sales jumped 19% on the year to EUR11.43 billion. Analysts had forecast group net sales to stand at EUR18.59 billion.
The board declared a yearly dividend of 90 European cents, up from 76 European cents a year earlier.
Full-year underlying operating profit and revenue came in at EUR3.59 billion and EUR74.74 billion, respectively.
The company said it remains committed to its EUR1 billion share buyback program, but that the initiative will continue to remain subject to macroeconomic developments and changes in corporate activities such as large acquisitions.
Ahold Delhaize added it expects continued significant uncertainty this year due to the pandemic.
Indicatieve opening staat nu op 23,90 ook al is de omzet van bol flink gestegen.
" Goh wie had dat nou verwacht? "
Ik quote stichting open deur maar weer eens een keer.
Winst per aandeel 2.26 = Kw verhouding van amper 10 op dit niveau. Ze bestaan dus nog, goedkope aandelen.
Het begint steeds meer een fake beurs te worden die AEX. Aandelen gebakken lucht stijgen tientallen procenten en bedrijven met een stabiele basis en outlook gaan omlaag.
Blijkbaar zijn er heel veel verkopers vandaag op dit goede nieuws? Het zal wel.
Het zijn toch vooral de onverwacht hoge kosten en valutaverliezen die ervoor zorgden dat het voor AD, ondanks een zeer goede omzetgroei, geen echt goed jaar was.
Kijk nu ook weer naar Philips. Allemaal prut. Een last van 250 miljoen euro door kwaliteitsproblemen. Dat zijn enorme bedragen in verhouding tot het nettojaarrendement. Dat gaat niet om een paar procent maar om een dikke vette hap. Kijk, zo'n dingen drukken de beurskoers. Ik noem dat onprofesssioneel handelen, weinig oog voor shareholders value. Inkoop van aandelen en het dividend optrekken is dan maar een gedeeltelijke compensatie voor underperferformance van het bedrijf.
Ad stáát nu op 22.60 vanwege die slechte kostenbeheersing, anders had het aandeel misschien al wel op 28 euro gestaan, in ieder geval boven die 26.86.
Een punt van aandacht voor me om dit in de gaten te houden.