(ABM FN-Dow Jones) Just Eat Takeaway.com heeft in 2021 de omzet opnieuw flink zien aantrekken, maar het verlies nam wel toe. Dit bleek woensdagochtend uit definitieve cijfers van de maaltijdbezorger.
"Na een periode van significante investeringen en een piek van het EBITDA-verlies op aangepaste basis in de eerste helft van 2021, komen we nu steeds dichter bij winstgevendheid", zei CEO Jitse Groen. Het Noord-Europese segment is vooralsnog "het meest winstgevende segment in de gehele sector” met een aangepaste EBITDA van 256 miljoen in 2021, aldus Groen. "We sloten het jaar ook af met een sterk verbeterde aangepaste EBITDA in andere operationele segmenten."
In een toelichting op de cijfers zei Groen dat de pandemie steeds meer naar de achtergrond verschuift en de situatie normaliseert. Dit zal in de eerste zes maanden van dit jaar een moeilijke vergelijkingsbasis opleveren ten opzichte van de eerste helft van 2021. "Maar ons businessmodel is in een stuk betere vorm dan voorafgaand aan en tijdens de pandemie", aldus de topman. "We hebben meer gebruikers die ook nog eens meer bestellen." De gemiddelde waarde per bestelling stijgt, mede door de olopende inflatie. "Door de inflatie gaan de voedselprijzen omhoog en dat is voor ons een goede ontwikkeling."
In het afgelopen jaar steeg de omzet met 33 procent tot 5,3 miljard euro ten opzichte van 4 miljard euro in 2020. De aangepaste EBITDA-marge verbeterde substantieel in het vierde kwartaal en als gevolg kwam de marge voor heel 2021 uit op 1,2 procent negatief ten opzichte van de brutotransactiewaarde. Dit valt binnen de eigen outlook van 1 procent tot 1,5 procent negatief.
In het VK en Ierland wist Just Eat Takeaway het aantal bestellingen te verdubbelen in de afgelopen twee jaar, waardoor het bedrijf nu naar eigen zeggen duidelijk op weg is naar winstgevendheid.
Wel moet Just Eat Takeaway volgens Groen blijven investeren in het Verenigd Koninkrijk, vanwege de hoge concurrentie. Over de omvang van deze investeringen liet de topman zich niet uit.
De maaltijdbezorger wees ook op de wettelijke beperkingen rond de hoogte van de commissies in Noord-Amerika en Canada. Deze hadden een significant negatieve impact van 192 miljoen euro op de aangepaste EBITDA. Eind 2021 zijn de meeste beperkingen opgeheven, maar zijn nog wel steeds in enkele grote steden, waaronder New York en San Francisco, van kracht.
Verder wees de maaltijdbezorger op een sterke groei bij iFood, waarin Just Eat Takeaway.com een groot belang heeft. De brutotransactiewaarde steeg hier met 55 procent in 2021 ten opzichte van 2020, terwijl de omzet met 51 procent aantrok. Groen zegt nog steeds van plan te zijn het belang te verkopen. "Maar niet tegen elke prijs", aldus de topman woensdag. Een tijdlijn voor de verkoop werd dan ook niet gegeven.
Het operationele verlies van Just Eat Takeaway bedroeg 1,0 miljard euro afgelopen jaar tegenover 151 miljoen euro in 2020. Dit had vooral te maken met investeringen in bestaande, achtergebleven markten van Just Eat, om deze markten klaar te maken om meer marktaandeel online te behalen. Verder wees de maaltijdbezorger op waardedalingen en toegenomen financieringskosten, naast eenmalige integratiekosten.
Het aantal orders steeg afgelopen kwartaal met 14 procent op jaarbasis tot 273,7 miljoen stuks, waarmee het aantal orders in 2021 met 33 procent steeg tot bijna 1,1 miljard, zoals al eerder bleek. In het derde kwartaal was de ordergroei nog 25 procent en in het tweede kwartaal zelfs 37 procent.
Dit leverde Just Eat Takeaway afgelopen kwartaal een brutotransactiewaarde op van 7,3 miljard euro, een plus van 17 procent, of 13 procent gerekend tegen constante wisselkoersen. In heel 2021 was dit 28,2 miljard euro, een stijging van 31 procent. De outlook van Just Eat zelf lag op 28 tot 30 miljard euro.
Outlook
Just Eat herhaalde voor 2022 te rekenen op een 15 procent stijging van de brutotransactiewaarde en een aangepaste EBITDA-marge van 0,6 tot 0,8 procent negatief.
In de komende vijf jaar denkt de maaltijdbezorger circa 30 miljard euro aan brutotransactiewaarde te kunnen toevoegen en op lange termijn zal de marge meer dan 5 procent bedragen.
Update: om toelichting Groen toe te voegen.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Ruim €1 miljard verlies op bijna €4,5 miljard omzet.
Ik vind het knap!
Blij verrast, het schip ligt op koers en er is genoeg cash om de strategie zonder bijstorten uit te voeren!
5 jaar doel s nog steeds onverminderd van kracht (200+ waarde). Tafelzilver iFood gaat ons allen nog verrassen zodra daar een IPO plaatsvindt (denk wel 7mrd voor JET). Grubhub zal uiteindelijk ook een oplossing krijgen, rechtszaak mbt feecaps loopt nog. Ik zie UBER of Amazon het wel kopen.
Grootste bedreiging nu is een lowball bieding van EUR75 om gebruik te maken van de huidige onderwaardering…..
5,3mrd omzet. Peers hebben een Ondernemingswaarde van 3x omzet en doordash zelfs 6x omzet (en ja ook daar een verlies).
Huidige waarde JET is 1.4x omzet van 5,3mrd
3x zou 75 euro zijn
6x zou 150 euro zijn
JET is nu gewoon dik ondergewaardeerd (en ook nog eens tafelzilver in de vorm van iFood belang dat wel eens de gehele waarde van JET nu kan zijn in een IPO).
JET heeft al 100x aangegeven dat 2021 een piekjaar in verlies was ivm marketing offensief UK en Grubhub overname. Nu genoeg geld op de balans om de sprong naar winstgevendheid te maken. Staat ook weer in dit jaarverslag, gewoon lezen.
Voor nu is wel %40 overgewaardeerd en koers veel te hoog voor nu