ESSEN (ANP) - Thyssenkrupp keert over dit jaar geen dividend uit aan de aandeelhouders. Het Duitse industrieconcern trekt aan de bel vanwege oplopende verliezen, hoge schulden en ongunstige economische omstandigheden.
"De prestaties van veel van onze bedrijven zijn niet bevredigend", zei de onlangs aangetreden topvrouw Martina Merz donderdag, terwijl ze bevestigde dat het bedrijf doorgaat met het op eigen benen zetten van zijn liftendivisie en herstructureringsmaatregelen bij andere divisies. Een verkoop of eigen beursnotering van de liftentak kan geld het in laatje brengen dat Thyssenkrupp goed kan gebruiken.
In het afgelopen boekjaar dat liep tot eind september, halveerde het bedrijfsresultaat bijna terwijl het nettoverlies opliep tot 304 miljoen euro, van 62 miljoen euro een jaar eerder. De omzet dikte met 1 procent aan tot bijna 42 miljard euro. Voor het nieuwe boekjaar is nog veel onzeker. Maar Thyssenkrupp schat nu al in dat het dan dieper in de rode cijfers gaat duiken, in verband met toenemende reorganisatiekosten.
Tegenwind
Thyssenkrupp, dat onder meer staal, liften en auto-onderdelen maakt en industriële oplossingen biedt, heeft op veel vlakken last van tegenwind. Zo heeft de auto-industrie te lijden onder handelszorgen en heeft de staaltak het lastig vanwege een dalende prijs voor dat metaal. Ook stijgen de personeelskosten in Duitsland.
Eerder deze week werd al bekend dat er 640 banen verdwijnen bij het onderdeel System Engineering dat assemblagelijnen maakt. De beslissing om het dividend te schrappen wordt in januari nog aan de aandeelhouders voorgelegd ter goedkeuring.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Afblijven van staal, maar dat roep ik al een tijdje.
Verkoop vd lift-groep kan meer opbrengen dan de huidige waarde en een heel groot gedeelte van de schulden afbouwen
beste voor Krupp zou zijn een aparte listing voor de lift-groep en aandeelhouder blijven, dan kunnen ze gedeeltelijk schulden terug betalen en verder reorganiseren
voor nu een bedrijf in zwaar weer in een moeilijke sector en daar staat het ook naar genoteerd, in 2015 nog een 25 euro aandeel - nu aan de helft , maar dat kan veranderen als ze aktie ondernemen en mi werken ze daar aan.
14,5% toename van Europese auto-industrie in oktober 2019 t.o.v. oktober 2018.