AMSTERDAM (AFN) - Wessanen heeft in het eerste halfjaar flink meer omzet en winst in de boeken gezet. Vooral betere verkopen van diverse eigen merken en eerdere overnames hielpen de resultaten van de maker van natuurvoeding en biologische producten vooruit.
De huismerken lieten wel een stevige omzetkrimp zien, maar die afname was al ingecalculeerd. Wessanen werkt al een tijd aan de uitfasering van zijn huismerken, die worden gemaakt voor andere concerns.
De totale opbrengsten van het voedingsmiddelenbedrijf kwamen uit op 325,6 miljoen euro, wat neerkomt op een stijging van 14 procent ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar. Met de eigen merken werd daarbij 7,8 procent autonome groei behaald. Labels die het goed deden waren onder meer Bjorg, Clipper, Alter Eco, Tartex, Whole Earth en Ecocesta.
Nettowinst
De operationele winst ging met 23 procent vooruit tot 30 miljoen euro. Onder de streep resteerde een nettowinst van 20,3 miljoen euro. Dat was 24,5 procent meer dan een jaar eerder.
Volgens topman Christophe Barnouin heeft Wessanen een ,,gezonde winstgevende groei'' laten zien. Hij wijst er tevens op dat de zaken in Duitsland, waar onlangs is gereorganiseerd, ook weer de goede kant op gaan. Wessanen houdt tevens vast aan zijn eerder afgegeven prognose van een omzetgroei met een laag dubbelcijferig percentage in heel 2017.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!