BRUSSEL (AFN) - De grootste bierbrouwer ter wereld, het Belgische Anheuser-Busch InBev, heeft zijn machtspositie op de Belgische markt misbruikt om invoer van het eigen bier uit goedkopere buurlanden te belemmeren. De Europese Commissie heeft dat voorlopige oordeel donderdag bekendgemaakt. De brouwer krijgt nu de kans op de bezwaren in te gaan.
AB InBev beperkt sinds 2009 de concurrentie door goedkopere invoer van zijn Jupiler- en Leffebier uit Nederland en Frankrijk naar België te belemmeren, aldus de Brusselse toezichthouder. Het bedrijf voert een ,,bewuste strategie'' om te beletten dat supermarkten en groothandelaren beide merken goedkoper inkopen in Nederland en Frankrijk en vervolgens invoeren in België. Zo is in Nederland de Franstalige tekst van de blikjes gehaald en in Frankrijk de Nederlandstalige tekst, om te vermijden dat ze worden verkocht in respectievelijk Franstalig en Nederlandstalig België.
,,Belgische consumenten hebben mogelijk meer moeten betalen voor hun favoriete bieren’’, aldus EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging).
Constructief meewerken
InBev laat in een reactie weten dat de verklaring van de commissie een ,,procedurele stap’’ betreft in het vorig jaar juni gestarte onderzoek. ,,Het oordeel is geen finaal besluit’’. Het bedrijf zegt constructief mee te werken met de Europese Commissie en het navolgen van de regels ,,zeer serieus’’ te nemen. De brouwer vindt het niet gepast om nu meer commentaar te geven.
AB InBev is ook bekend van merken als Stella Artois, Budweiser en Corona. Het Leuvense bedrijf kwam in 2007 in opspraak vanwege verboden prijsafspraken met Heineken, Grolsch en Bavaria. Die drie brouwers kregen miljoenenboetes, maar AB InBev ontsprong de dans door het kartel te verklikken.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Dat klinkt als het goed gebruik maken van het ongelofeloze woud aan regels voor producten. Wellicht moet er in Belgie alle tekst in beide talen opstaan, en kun je daarmee dus heel efficient differentieren.
Ik betwijfel overigens of consumenten daar echt voor vallen, en niet doodleuk zelf even de grens over rijden voor hun voorraad pils, maar tja.
Wellicht kunnen we een regel maken dat als de vereiste teksten er in het Frans, Duits of Engels op staan, het door de hele EU verkocht mag worden? Dat vergroot de afzetmarkt behoorlijk voor veel producten, maar gaat dus ook direct een voordeel zijn voor grote bedrijven.