Stilte voor de storm? | Belegger.nl

Stilte voor de storm?

Door John Beijer op 11 jan 2017 om 11:15 | Views: 13.230

Relatief rustig zijn de financiële markten aan 2017 begonnen. Toch ben ik van mening dat dit een stilte voor de storm is en dat het vandaag weleens gedaan kon zijn met de relatieve rust, als Trump een persconferentie gaat geven. Wat zal de toon van de nieuwe president gaan worden? Trekt hij net zo fel van leer als hij in zijn tweets doet, of zal hij, zoals het een president betaamt, het terughoudend en netjes houden? 

Voor de financiële markten hangt veel af van wat hij ons de komende periode gaat vertellen. Met zijn tweets beïnvloedt hij regelmatig het sentiment. Een recent negatief bericht over Toyota zette de koers toch even snel een paar procenten lager. Toch zullen de markten op een gegeven moment immuun hiervoor worden, maar de komende periode verwacht ik wel de nodige beweging door Trump.

AEX naar 500

Ondanks dat mijn visie is dat we de komende periode op weg kunnen naar de 500 punten, blijf ik van mening dat we op de korte termijn even een stapje terug mogen maken. De stijging in december vanaf 445 naar 485 punten, is in een relatief korte periode gebeurd en lokt wat winstnemingen uit. Toch is het opmerkelijk dat we iedere keer langzaam wat terugvallen naar de bekende steunniveaus, 485, 483 en 478 punten. Daarna veren we weer heel snel op en dat betekent dat beleggers op steeds hogere niveaus stukken bijkopen. 


Sinds deze week zijn de volumes ook weer op normaal niveau en zien we dat mijn favoriet, ArcelorMittal alweer boven de 7,50 euro staat. U weet, mijn koersdoel voor 2017 is 8,80 euro. Een andere favoriet van mij, KPN, blijft rond de 2,85 euro wat zijwaarts bewegen. Toch denk ik dat in 2017 met name de telecomsector en de financiële sector de plekken zijn waar een flink opwaarts potentieel zit.

Air France-KLM

Een jaar terug was het Air France-KLM die enorm profiteerde van de olieprijs die toen rond de 30 dollar stond. Immers, bij een luchtvaartbedrijf is de kerosine een zeer belangrijke kostencomponent. Air France-KLM noteerde één jaar terug rond 7,70 euro en in maart stonden we zelfs op 8,62 euro. Vervolgens zagen we de olieprijs oplopen en bereikte Air France-KLM in september een low op 4,65 euro. 


Aan het begin van dit jaar zagen we geruchten dat nieuwe accountantsregels ervoor zorgen dat de schuld van Air France-KLM ruim verdubbelt, want het leasen van vliegtuigen moet worden opgenomen als schuld en 40% van de vliegtuigen die het bedrijf gebruikt, wordt geleased.

Per saldo verandert er natuurlijk niet veel, immers de leasebedragen worden al meegenomen bij de kosten, en is het meer een boekhoudkundig verhaal. De olieprijs is de afgelopen periode gestaag gestegen, mede door de OPEC-productiebeperkingen. Waar liggen nu de kansen voor dit fonds?

Aankoopmoment Air France-KLM

De terroristische aanslagen leiden ertoe dat vakantiereizigers terughoudend zijn met landen waar het een en ander al gebeurd is, bijvoorbeeld Turkije. Bestemmingen zoals Portugal, Spanje en Frankrijk profiteren hiervan. Met name het zakelijke verkeer is waar men het van moet hebben. Hierin zie ik een groei en ook het vrachtvervoer neemt in tonnage verder toe. Als ik een rondje maak op Schiphol en de diverse toeleveranciers spreek, zoals partijen die maaltijden leveren, schoonmaakbedrijven, partijen die het linnen verzorgen en expeditiebedrijven die het vrachtvervoer regelen, hoor ik overal hetzelfde: dat het de laatste maanden een stuk drukker aan het worden is.

Deze zomer was behoorlijk turbulent met onzekere toekomstplannen, een nieuwe topman en gesteggel in de cabines met medewerkers. De nieuwe strategie pakt toch best redelijk uit en de huidige dip van het fonds zie ik als aankoopmoment. We noteren momenteel rond de 4,95 euro en zolang we boven 4,65 euro blijven, wil ik het fonds gaan opnemen voor een verwacht technisch herstel naar 6,00 euro.

Beijer heeft zakelijk calls PostNL en een factor long op goud. Privé heeft hij longposities in Shell, Ahold, PostNL en Aegon. 

John Beijer is directeur van Beursfoon en heeft twintig jaar ervaring met de handel in opties en futures. Beursfoon geeft handelssignalen voor een breed scala aan beleggers, van daghandel tot lagere termijn. De handelssignalen van Beursfoon worden gegenereerd door een exclusief computersysteem dat door veel professionele beleggers in de VS wordt gebruikt. In zijn columns combineert John Beijer deze kwantitatieve signalen met fundamentele analyse en een grote dosis eigen visie. De columns zijn dus niet per definitie gelijk aan de signalen van het Beursfoon-systeem. De informatie in deze column is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als individuele aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Beleggers wordt geadviseerd bij elke beleggingsbeslissing contact op te nemen met zijn of haar financiële adviseur. John Beijer heeft geen posities in individuele aandelen en beleggingsfondsen. Als posities worden ingenomen in de aandelen of fondsen waarover wordt geschreven zal dit onder aan de column worden vermeld.

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.