Supercombi
5 oktober 2009 | Het Financieele Dagblad
Hoe groter, hoe beter. Deze tegeltjeswijsheid zou bij elke supermarktmanager boven zijn bureau moeten hangen. Immers, een grote super haalt een hogere marge per vierkante meter, een grote super kan keihard onderhandelen met de Unilevers van deze wereld en grote supers halen meer voordeel uit een gestroomlijnd distributiekanaal.
Met 29 verschillende supermarktformules in Nederland, waarvan het grootste deel klein grut, is er nog veel werk te doen.
Neem het margeverschil tussen Albert Heijn en Jumbo. Adviesbureau Roland Berger berekende dat Jumbo met 159.000 m2 (aantal winkels maal gemiddeld vloeroppervlak per winkel) een bedrijfsresultaat haalt van euro 257 per m2. AH boekt euro 859 per m2 met een oppervlak van 920.000 m2. Ruim drie keer zo veel!
Omvang loont, waarmee direct duidelijk wordt waarom Jumbo een bod heeft gedaan op Super de Boer (SdB). Hun marktaandeel zou in een keer van 4,8% naar 11,6% schieten. Slechts een derde van dat van AH, maar het is een goede stap richting hogere marges, meer inkoopmacht en ander voordelen.
Dat valt echter tegen, meent Roland Berger. Het adviesbureau berekende dat deze supercombi geen synergievoordeel kan halen en misschien wel minder waarde oplevert. Het nam voor deze som de verwachte synergieën zoals inkoopvoordeel, overhead, automatisering- en marketingkosten. Daarvan trok het de investeringen, zoals het ombouwen van winkels en een premie op de aandelen. En dat bedrag werd gedeeld door de jaarlijkse inkomsten van de twee supers. Resultaat: de meeste waarde komt niet uit de combinatie Jumbo/SdB, maar uit Schuitema (C1000)/ SdB. Hoeveel precies, is moeilijk te zeggen, omdat de ketens niet allemaal in detail rapporteren, maar geschat wordt 4% tot 6%.
Deze waardevermeerdering ontstaat voor een belangrijk deel doordat beide ketens nu nog onafhankelijk inkopen. Met hun relatief kleine marktaandelen is dat duur. Samen zouden C1000 en SdB met een marktaandeel van 20% voldoende omvang hebben om zelfstandig kortingen te bedingen bij leveranciers.
Daarbij komt dat het concept van de twee ketens min of meer vergelijkbaar is. Beide willen ze de consument service bieden. SdB is alleen wat duurder dan C1000. Verder is de omvang van de afzonderlijke winkels van de supers ongeveer gelijk, zodat er een eenduidig concept kan worden neergezet.
De verwachting is dat Schuitema met het kapitaal van CVC achter zich, binnenkort het bod van Jumbo overtreft om dit voordeel te kunnen realiseren. Blijft de vraag wat Jumbo in dat geval kan doen. Met welke partij creëren zij de meeste waarde? Colruyt is het antwoord: de goedkoopste super van België.
Nadeel bij een fusie met een buitenlandse partij is dat er dan in Nederland nog steeds veel kleintjes achterblijven. Terwijl een consolidatie in deze versnipperde markt hard nodig is. Daar kan dus nog een slag worden gemaakt. Wordt vervolgd.
Bartjens@fd.nl
Copyright (c) 2009 Het Financieele Dagblad