Ik neem aan dat je Pingo Doce bedoelt, aangezien die keten onderdeel is van Jeronimo Martins. Pingo Doce is een populaire, middle class supermarkt. Inderdaad wel een beetje vergelijkbaar met Jumbo. Goed en niet duur. Daarnaast zijn er in Portugal nog Minipreço (goedkoper, maar minder uitgebreid assortiment), Continente (duur), Jumbo (niks te maken met onze Jumbo, dit zijn hele grote, dure hypermarkten) en ook Lidl is er actief. En veel zelfstandige winkels en de markt is ook belangrijk. Dat zijn in ieder geval de ketens die ik het meest zie in de regio Porto, waar ik het meest thuis ben.
Nu is wel bekend dat het in Portugal niet zo goed gaat. En dat raakt vooral het middensegment. De rijken die overleven het wel (die profiteren door goedkoop onroerend goed op te kopen), de armen hadden toch al niks. De klappen vallen daar tussenin. En supermarkten werken met kleine marges, dus ja, die 20 centen zijn significant. Veel meer verdient een super niet aan een potje jam. Ik kan me zo voorstellen dat een keten als Pingo Doce naarmate de crisis langer duurt, meer last krijgt van concurrentie van de goedkopere winkels. Als je geen geld hebt, is het assortiment minder belangrijk dus dan is de Lidl of de Minipreço net zo goed. Om de winsten zo goed mogelijk op peil te houden, gaan ze dan besparen op dit soort dingen. Trouwens, Portugezen betalen veel contant. Pinnen is daar lang niet zo ingeburgerd als hier. Dus zo'n maatregel zal de klanten niet wegjagen.