Maar ik zal nog even aan jouw verzoek tegemoet komen. Een aardig voorbeeldje;
Laten we eens kijken naar Maserati als benchmark voor Spyker. Even in het achterhoofd houden dat zij gebruik mogen maken van de technologie van Ferrari en Fiat in het algemeen (slechts 60 miljard omzet en investeren een kleine 2,2 miljard in R&D)
Maserati verkocht in 2011 : 6,159 auto's
Omzet : 588 miljoen
Winst : 40 miljoen
R&D : 113 miljoen
Werknemers : 714
Winst per auto : 6,495
Mocht Spyker ooit zover komen en met een productie van 120 auto's en zonder enige investering ditzelfde netto resultaat per auto halen dan zouden ze een winst maken van 780k. Dan heb je het over een wpa van 0,0017 (uitgaande van de 458 miljoen aandelen die dan uitstaan) hetgeen bij de huidige koers van 5 cent een k/w verhouding van bijna 30 oplevert. Maar, deze winst komt in Spyker P2P waar Spyker slechts een 25% belang in heeft. Oftewel we hebben het over een k/w van 120.
Muller zegt dat hij break-even draait bij 120 auto's per jaar. Wat is de lifecycle van zo'n model, 5 jaar? Hij zegt dit met een investering van 25 miljoen te realiseren. 25m/600 auto's = bijna 42k per auto aan R&D costs. Dan heb je nog niks gedaan, geen loon, geen materiaal geen overige kosten.
Nou Boris, kom er maar in. Laat mij eens een berekening zien! Kom jongen doe eens je best ipv je druk te maken om mij!