UTRECHT (AFN) - Vakbond FNV Luchtvaart is ontevreden dat het grondpersoneel bij KLM anders wordt behandeld dan de piloten en dreigt geen handtekening te zetten onder het akkoord over aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Dat akkoord is essentieel voor KLM voor het verkrijgen van staatssteun van de Nederlandse overheid.
Steen des aanstoots is de looptijd van de overeenkomst die voor het grondpersoneel tot eind 2022 is en voor de piloten maar tot en met maart van dat jaar. FNV vindt dat als alle partijen iets moeten inleveren, dat dan ook even lang moet zijn. "We hebben met KLM afgesproken dat de akkoorden voor alle medewerkers gelijk moeten zijn, dat wil de overheid ook", zegt bondsbestuurder Jan van den Brink.
Bovendien steekt het voor het grondpersoneel dat de piloten in hun ogen 'extraatjes' krijgen, bijvoorbeeld voor het maken van privéreizen. "De verontwaardiging onder het grondpersoneel over deze ongelijke behandeling is groot", zegt Van den Brink. "Nu krijgen alleen de hoogstbetaalden een presentje als dank voor hun bijdrage. Als KLM een blijk van waardering wil geven, moet ze alle werknemers gelijk behandelen."
FNV heeft een open brief geschreven aan KLM-topman Pieter Elbers om alle werknemers een gelijke blijk van waardering te geven.
KLM bereikte met de bonden voor het grondpersoneel en cabinepersoneel pas in de ochtend van 1 oktober, de dag van de deadline, een akkoord over versobering van de arbeidsvoorwaarden. Met de piloten duurde het nog langer en werd pas enkele uren voordat de door de overheid gestelde deadline zou verlopen een deal gesloten.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Gewoon de stekker uit dit bedrijf trekken. Dan krijgt de FNV haar zin. Wordt iedereen gelijk behandeld, namelijk met elkaar de WW in.
Moet eens kijken hoe blij ze dan zijn.
Gewoon failliet laten gaan. Enorm verwend stel daar.
Het salaris van het grondpersoneel gaat in dit akkoord OMHOOG terwijl de piltoten vele duizende euros inleveren... En dan nog het lef hebben om de klagen.
Gewoon failliet laten gaan air-france, kunnen er nieuwe spelers opstaan die het overnemen.
In de basis slecht gemanaged door Elbers.
Ik denk dat de piloten eerder het recht hebben om ontevreden te zijn dat ze anders behandeld worden. Ze leveren meer dan 20 procent in. Oud hollands nivelleren. Ik zeg, ook bij de andere bonden 20 procent eraf en dan ook een looptijd tot maart 2022. Dan je zin??
Een reorganisatie is al erg lang nodig bij KLM.
Salarissen van piloten uit tijden dat voor vliegen nog veel intelligentie en kunde nodig was. Tegenwoordig kan een vliegtuig makkelijk zonder piloot vliegen.
Kijk naar Ryanair. Een 737 piloot verdient daar 90.000 euro. Terwijl bij KLM 240.000 euro de norm is... beide voor captain posities op 737 vliegtuigen.