BE Semiconductor « Terug naar discussie overzicht

Besi Mei 2015

918 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
[verwijderd]
1
quote:

Marmie Marmie schreef op 5 mei 2015 16:59:

[...]

Indirect hebben ze een "koop ons aandeel niet advies" afgegeven met hun preentatie, want wij weten eigenlijk niet waar wij mee bezig zijn. Dat is vele malen erger dan een winstwaarschuwing. Het is voor ons aandeelhouders te hopen dat het bestuur bij de volgende presentatie van de cijfers betere teksten hanteert. Dat zal wel niet het geval zijn, want zo arrogant zijn die gasten wel.
Je blaast alles uit perspectief. Kalmeer eens.
Ik hoorde niemand zeuren toen BESI +200% deed.

Nu gaat het eventjes minder en je loopt het bestuur af te zeiken.
Dit is gewoon normaal in deze business. Een machine koopt een klant 1x in de 5 jaar.
Daarnaast gaan investeringen terug in de tijden dat het minder gaat.
Intel riep al dat ze investeringen gaan verminderen komende periode. Dit is een signaal dat het wat slechter kan gaan.
Of juist niet, want andere sectoren groeien weer heel erg hard (elektronica in de auto, smartwatch, etc.)

Het is toch logisch dat het daarom moeilijk om iets te zeggen over de situatie over 9 maanden.
Deze mannen hebben grote potten met aandelen in BESI, dus ze zullen er alles aan doen om het aandeel weer omhoog te krijgen wanneer ze hun aandeeltjes/call opties willen verzilveren.
Enige verwijt wat ik heb is dat ze iets genuanceerder mochten zijn met hun voorspelling voor H2.

Koersbeweging van vandaag was nog niet eens zo slecht, aangezien we ex-dividend zijn gegaan, en alle andere semi's fondsen er slecht voor staan (o.a. ASMI, ASML)
[verwijderd]
0
quote:

Marmie Marmie schreef op 5 mei 2015 16:59:

[...]

Indirect hebben ze een "koop ons aandeel niet advies" afgegeven met hun preentatie, want wij weten eigenlijk niet waar wij mee bezig zijn. Dat is vele malen erger dan een winstwaarschuwing. Het is voor ons aandeelhouders te hopen dat het bestuur bij de volgende presentatie van de cijfers betere teksten hanteert. Dat zal wel niet het geval zijn, want zo arrogant zijn die gasten wel.
Ik zit zo'n 5 jaar in Besi. Ik heb dus al aardig wat kwartaalcijfers de revue zien passeren.Ik heb nog nooit kunnen ontdekken dat Blickman niet wist waar hij mee bezig was.Integendeel.De ontwikkeling van het bedrijf is in een rechte lijn te tekenen.De ontwikkeling van nieuwe machines, het minder gevoelig maken voor de cyclische momenten , het vergroten van het marktaandeel etc alles staat op de rails.Om dan na een paar weken in een aandeel te zitten al gelijk met de conclusie te komen dat die gasten niet weten wat zij aan het doen zijn lijkt mij pas echt arrogant.
Wie de vooruitzichten van Blickman op een rijtje zet zal zien dat hij zich altijd zeer voorzichtig daarover uitlaat.Hij hoefde daar ook nooit op terug te komen.Er zijn echter teveel beleggers in Besi gekomen die na een paar weken al denken het bedrijf te kennen en vinden dat zij met zo'n periode al lange termijn belegger zijn.
DeZwarteRidder
0
De Zwitserse overname was een gouden greep, mede waardoor BESI van een flut-bedrijfje is opgeklommen tot wereldmarktleider.

Het gezeur van de Newbies is tragi-komisch, maar helaas onvermijdelijk; de Newbies zijn tenslotte ingestapt omdat ze verwachtten dat de koers voortdurend zou blijven stijgen en nu dat niet gebeurt krijgt het bestuur de schuld.....!!
[verwijderd]
0
quote:

Marmie Marmie schreef op 5 mei 2015 16:45:

[...]

BESI zal alleen weer stijgen indien zij zelf met goede berichten+resultaten komen of dat er vanuit de chipindustrie zelf zeer positieve berichten komen.Voorlopig(korte termijn) kunnen de wij als aandeelhouders het helemaal vergeten.Wij mogen nog blij zijn dat de beurs zelf niet behoorlijk weg zat want anders staat BESI nog veel meer in het rood dan nu.

De aandeelhouders mogen dat er een grote partij opstaat die het aandeel BESI gaat volgen en start met een buy en een duidelijk hoger koersdoel dan de huidige beursprijs.... Hopen =nooit echt heel sterk.

W. Buffet zal nooit beleggen in een bedrijf ales BESI met zo'n slecht bestuur.
beste Marmie.

Slecht bestuur? Van nr 16 naar nr 2 positie in de markt in een paar jaar tijd.
Laat me niet lachen.
guusje
0
quote:

Kampie schreef op 5 mei 2015 18:38:

[...]

Ik zit zo'n 5 jaar in Besi. Ik heb dus al aardig wat kwartaalcijfers de revue zien passeren.Ik heb nog nooit kunnen ontdekken dat Blickman niet wist waar hij mee bezig was.Integendeel.De ontwikkeling van het bedrijf is in een rechte lijn te tekenen.De ontwikkeling van nieuwe machines, het minder gevoelig maken voor de cyclische momenten , het vergroten van het marktaandeel etc alles staat op de rails.Om dan na een paar weken in een aandeel te zitten al gelijk met de conclusie te komen dat die gasten niet weten wat zij aan het doen zijn lijkt mij pas echt arrogant.
Wie de vooruitzichten van Blickman op een rijtje zet zal zien dat hij zich altijd zeer voorzichtig daarover uitlaat.Hij hoefde daar ook nooit op terug te komen.Er zijn echter teveel beleggers in Besi gekomen die na een paar weken al denken het bedrijf te kennen en vinden dat zij met zo'n periode al lange termijn belegger zijn.
Denk dat ik er iets langer in zit vanaf €2,95, blijf nog wel even zitten,
dat de koers pas op de plaats maakt lijkt mij een gezonde ontwikkeling,
de bomen groeien niet tot de hemel, een koersdaling is nooit leuk maar dat is eenmaal beleggen waar je aan moet wennen.
p1woord
0
quote:

Jan Pal schreef op 5 mei 2015 18:25:

[...]

Tsja, ik heb er ook ff de pest in, en anders P1woordw wel, of niet Peter?

N poosje niet naar kijken kan helpen,
Er is meer in t leven dan besi...
Succes
Jan ik niet hoor besi is een goed eerlijk bedrijf maar zo gaat het in de aandelen wereld als je elke keer druk maakt heb geen leven en moet je niet in aandelen gaan
[verwijderd]
0
quote:

bgc200 schreef op 5 mei 2015 18:24:

[...]

Volgens mij snap jij niet hoe een waardering werkt.
Zo kijkt deze newbie naar jou 'kanttekeningen'

Een overname voer je altijd cash en debt free uit. Dus je bepaalt een EV, telt vrije cash daarbij op en trekt schulden ervan af.

1) Schuld is miniem. 17 miljoen gaat het verschil niet maken op een 1.2miljard marktwaarde.
2) Cash van een waardering af? Ik weet niet hoe jij je waardering insteekt, maar als je een EV berekent op basis van multiples trek je schuld ervanaf en tel je cash erbij op. In dit geval zou dit dus en hogere waardering zijn, namelijk 1.3miljard aangezien ze 100m aan cash hebben. Als ik 100m cash in een organisatie heb zitten, wil ik hier ook voor compenseerd worden als ik mijn bedrijf verkoop, anders trek ik mijn bankrekeningen leeg op de dag voor overdracht.
3) Overtollige cash kun je niet berekenen a.d.h.v. current asset - current liabilities. Dit is je werkkapitaal niveau. Dat is iets compleet anders dan overtollig cash. Hiervoor moet je eerst een normaal niveau werkkapitaal berekenen a.d.h.v. maandelijks data en dan op closing date kijken wat de actuele stand ervan was. Het verschil is dat je werkkapitaal surplus of deficit, wat je dus bij je berekening moet optellen. BESI geeft aan dat werkkapitaal 7m is gestegen vergeleken met 2013, dus dat gaat ook niet het verschil maken op je waardering, tenzij hun werkkapitaal van -100 naar +100 draait gedurende het jaar.
4) Een multiple is een input voor je berekening, geen output. Zo'n multiple wordt berekend a.d.h.v. historische deals en rendementen op vermogens. Voor de sector waar besi in zit, is die 12.2x de EBITDA.

Bovendien ben ik uitgegaan van 40m shares, terwijl het in werkelijkheid 37.5m zijn. Zoals je ziet is mijn berekening ook bewust pessimistisch ingestoken.

Oke, nu gaat deze newbie weer terug naar zijn werk als analyst op de FDD praktijk van een groot zakenbank :)
Misschien had je de knipoog achter Newbie gemist?

Was het helemaal met je eens hoor. Ik vind alleen het buiten beschouwing laten van de grote cashpositie van Besi (tov market Cap) conservatief.

Zal later terugkomen op EV verhaal.

Groet,
Bolo
[verwijderd]
0
Leuk is anders, maar uitslagen van 5% zijn wel vaker langs gekomen bij Besi. Wat dat betreft was dit een normale dag. De beurs dik rood is Besi nog dikker in het rood. Maar andersom komt ook vaak genoeg voor.
Het is dat ik mijn positie al heb ingenomen, anders had ik het aanzwellende geklaag als een mooie koopindicatie gezien. Hoe meer mensen op het forum chagrijnig zijn, hoe groter de kans dat je op een koopmoment zit.
[verwijderd]
1
@Bolo
Die knipoog heb ik inderdaad gemist. Excuses voor mijn harde toon dan haha.

Ik word er gewoon pissig van dat sommige leden hier ervan uit gaan dat ze alles beter weten omdat ze langer lid zijn van een forum en dat als excuus gebruiken om soms goede argumenten van nieuwe leden te ontkrachten.
[verwijderd]
0
Vandaag 10% eraf waarvan meer als de helft ivm ex dividend. Daar kwam nog eens bij dat de beurs flink rood eindigde.

Dit verklaart voor een groot gedeelte de -10%.

Als dit gebeurde op een groene beurs en niet ex dividend dan vond ik dit schokkender.

Ik korte tijd flink wat %en gedaald, ook zie ik liever dat het even in korte tijd flink daalt dan een lange periode met een beetje.

Ik denk tevens dat de gevolgen van de outlook nu wel in de koers is verwerkt en is uitgewerkt.

Daarom verwacht ik zelf dat als de beurs weer even positief gaat draaien, dat Besi wel weer eens tot de grote uitblinkers gaat behoren.
Joseph185
0
Ik denk niet dat er een grote kans is dat Besi overgenomen wordt. Daar zijn ze te groot voor.
Eddy the Eagle
0
quote:

Kampie schreef op 5 mei 2015 16:53:

Als je niet beter wist zou je denken dat Besi een zware winstwaarschuwing heeft afgegeven.Deze daling slaat helemaal nergens op.In een paar dagen 25% van de waarde verdampt, met nog altijd goede vooruitzichten,is te zot voor woorden. Men zal wel zeggen de 'beurs heeft altijd gelijk'.De beurs heeft nooit gelijk. Want de beurs overdrijft altijd.Binnenkort zal de rust op het front wel weer terugkeren en gaan we weer omhoog .
De beurs heeft altijd gelijk, of je het nou leuk vind of niet. It's a zero-sum game, er zijn dus helaas altijd verliezers. 16 mei vorig jaar stond de koers op 11,30. Eind januari stond deze rond de 20 euro. Je hoort niemand klagen die voor 26 februari is ingestapt. OK, leuk is anders maar je lijdt geen verlies. De winnaars zijn diegenen die op tijd zijn ingestapt en hebben gecasht, de verliezers diegenen die op een golf van optimisme te laat zijn ingestapt en nu het gelag mogen betalen.

Je kunt niemand de schuld geven behalve jezelf. Je bepaalt zelf wat en wanneer je koopt. Toen de koers omhoog ging was alles hosanna (inclusief het bestuur), en nu deugt er ineens niets meer van?
Eddy the Eagle
1
quote:

bgc200 schreef op 5 mei 2015 18:51:

@Bolo
Die knipoog heb ik inderdaad gemist. Excuses voor mijn harde toon dan haha.

Ik word er gewoon pissig van dat sommige leden hier ervan uit gaan dat ze alles beter weten omdat ze langer lid zijn van een forum en dat als excuus gebruiken om soms goede argumenten van nieuwe leden te ontkrachten.
Wen er maar vast aan. "De oude garde" meent op basis van forum-ervaring de wijsheid in pacht te hebben. Als je een iets afwijkende mening verkondigt, wordt je al gauw als arrogant, slimmerik of erger versleten. Geeft niets, hoort erbij, maak je in het dagelijkse leven ook mee. Zo'n forum is alleen lekker anoniem, kan je eens lekker van leer trekken zonder dat het consequenties heeft...
[verwijderd]
0
Ik heb vandaag Galapagos met een stevige winst verkocht en gelijk daarna Besi gekocht op 23.65 . Ik ben ervan overtuigd dat een dezer dagen de correctie naar boven komt.
[verwijderd]
0
quote:

Eddy the Eagle schreef op 5 mei 2015 19:18:

[...]

Wen er maar vast aan. "De oude garde" meent op basis van forum-ervaring de wijsheid in pacht te hebben. Als je een iets afwijkende mening verkondigt, wordt je al gauw als arrogant, slimmerik of erger versleten. Geeft niets, hoort erbij, maak je in het dagelijkse leven ook mee. Zo'n forum is alleen lekker anoniem, kan je eens lekker van leer trekken zonder dat het consequenties heeft...
Ach ja een heleboel mensen op dit forum zijn dol op het bestuur van BESI. De bestuurders zijn zo goed. Ze vergeten even dat vele andere spelers in de Chip & Tech industrie het een stuk beter hebben gedaan betreft koersontwikkelingen door de jaren heen. De waardering door de markt van een onderneming heeft ook betrekking op het bestuur. Deze hebben gewoon gefaald tijdens de presentatie van de cijfers. Check de tijdstippen van de koersgrafieken maar. Dit is bijna geen toeval. Er is geen enkel bedrijf in de aex of amx en misschien wel in de hele chipsector wereldwijd dat zo hard is gedaald sinds dien de cijfers zijn gepubliceerd. Meeste bestuurders hebben toch al veel geld en interesseert de waarde van een aandelenpakket zeer weinig en het lot van de overige aandeelhouders al helemaal niet.Een aandeel met een verwachte k/w 11 over 2015 in een groei industrie als de chipsector is gewoon lachwekkend. Door deze lage k/w wordt het overnemen in aandelen van een andere partij ook een dure zaak. Aan de andere kant misschien komen er door de lage marktwaardering ook wel overname geruchten die koers kunnen laten stijgen. Morgen een nieuwe dag waarop BESI bijna zeker zal gaan dalen. Het eerste uur misschien iets hoger en dan weer fijn dalen. En ik ben niet in paniek. Heb alleen veel spijt dat ik dit "mooie" aandeel ooit gekocht hebt. Stom. Ik had niet alleen naar de cijfers moeten kijken maar ook naar track record bestuurders.
Ron61
0
Jammer inderdaad hoe sommigen op elkaar reageren. Je ziet dit op alle forums en helemaal wanneer het niet goed gaat qua koers. Het is de kunst om hier niet op te reageren en het kaf van het koren te scheiden. Helaas zit ik er ook behoorlijk zwaar in met nu een groot verlies. Het is niet anders. De serieuze posters, ga vooral door, ik waardeer het.
[verwijderd]
0
Pfff krijg bijna een depressie van marmie marmie. Nou jah gelukkig kan niemand de koers voorspellen en ik hoop en denk dat koers morgen wel zal stijgen.
[verwijderd]
0
Marmie Marmie waarom denk je dat Besi na het openingsuur zal dalen?

Ik verwacht zelf morgen een klein herstel.
[verwijderd]
0
quote:

alro schreef op 5 mei 2015 21:06:

Marmie Marmie waarom denk je dat Besi na het openingsuur zal dalen?

Ik verwacht zelf morgen een klein herstel.
Super slecht sentiment rond dit aandeel.
Het lijkt wel of er een paar grote jongens shares aan het dumpen zijn en geen enkele serieuze partij kopen wil. Misschien een paar particulieren die wel in willen stappen maar dit zal de koers niet omhoog stuwen.Particulieren hebben vaak de neiging om bij opening te kopen en rond 12 uur etc. Check de koersbeweging van BESI de laatste tijd maar. De hoogste koers van de dag is veelal bereikt in het eerste uur en de laagste koers van de dag meestal eind van de dag. Misschien toeval? De nasdaq staat momenteel ook weer iets onder de stand van slot van de Euronext beurzen. Ik hoop dat ik deze keer wederom ongelijk zal krijgen.
918 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 42 43 44 45 46 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 13 mei 2024 16:24
Koers 131,450
Verschil -1,900 (-1,42%)
Hoog 135,250
Laag 130,650
Volume 169.731
Volume gemiddeld 528.568
Volume gisteren 435.725

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront