MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Autobouwers BMW, Hyundai, Daimler, Ford en Volkswagen willen hun Europese netwerk van snelladers voor elektrische auto's aanzienlijk uitbreiden. De vele elektrische wagens die ze komende jaren verwachten te verkopen zullen immers ook ergens moeten worden opgeladen.
De concerns hebben hiervoor eerder al het samenwerkingsverband IONITY opgezet. Zo hebben de autobouwers afgelopen jaren al zo'n vierhonderd laadstations gebouwd langs de Europese snelwegen, van Portugal tot Finland.
Maar ze zijn bang dat dit niet genoeg is. Er dreigen straks lange rijen bij de bestaande laadpunten te ontstaan en dat zou automobilisten die een elektrische auto willen kopen, kunnen afschrikken.
Groeiplan
Bij IONITY wordt nu gepraat over een groeiplan voor de toekomst. De aandeelhouders hebben elk al zo'n 200 miljoen euro in het bedrijf geïnvesteerd. Volgens IONITY-topman Michael Hajesch worden extra investeringsmogelijkheden bekeken.
Op de markt voor snellaadstations in Europa zijn meer partijen actief. Zo heeft autobouwer Tesla een eigen Supercharger-netwerk. Ook het Nederlandse Fastned is een grote speler. De onderneming heeft al meer dan 130 snellaadstations in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België en Zwitserland. Onlangs won het bedrijf ook een aanbesteding om snellaadstations langs Franse snelwegen te gaan exploiteren.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Heeft iemand van jullie enige ervaring ?
Ik ben sinds 2013 energieneutraal en zonder gas. Heb zelfs elk jaar een beetje over en krijg daar keurig voor betaald. Heb de totale investering reeds terugverdiend.
Meerkosten boven een klassieke gasinstallatie zijn 25000 Euro en niet 40000 Euro. In die 40000 is een bedrag opgenomen voor het totaal isoleren van een gemiddeld huis. Dit geeft een vertekend beeld.
Mijn zonnepanelen hebben een garantie van 25 jaar.
Heb dus nog 18 jaar gegarandeerde opbrengst die mij niets kost. Het is mijn beste belegging in de laatste 7 jaar behalve de aandelen in Fastned en Alfen.
Iedereen mag voor zichzelf beslissen of hij blijft geloven in fossiel of omdenken en omdoen in innovatieve ontwikkelingen.
De overheid moet om in het subsidieren van fossiel naar
het subsidieren van groene ontwikkelingen en gaat dat ook doen. Dit is noodzakelijk om het klimaatprobleem op te lossen.
Het zal bestaan uit zonnepanelen en windmolens aangevuld (tijdelijk) met gas. We kunnen nu reeds economisch neutraal overschakelen naar een gasloos tijdperk. waterstof kan worden opgeslagen en bijgemengd met gas en later met CO2.
Als deze techniek snel wordt uitgerold hebben we zelfs in Nederland geen kerncentrale nodig.
Voor het snel uitrollen moet de overheid stoppen met firma s als Heineken te subsidieren omdat zij maar 4 ct betalen voor 1 kWh. Als Heineken ook 22ct moet betalen dan liggen morgen alle daken van die fabrieken vol zonnepanelen.
Was net in mijn garage en hoorde de omvormers weer zoemen. Nog even en ook ik koop een electrische auto.
...Nog even en ook ik koop een electrische auto.
zou er toch nog ff mee wachten, want slangetje erin eruit gaat er komen binnen 3/5 jaar misschien nog eerder voor de mass
ik rijd al 9 jaar zeer tevreden elektrisch. Ik zou niet wachten er is nu zoveel keus van goede modellen en een fossiele auto krijg je echt niet meer kwijt over 5 jaar voor een goede inruil.
Leuk hoor, al die laadstations, maar de échte oplossing is m.i. standaardisatie! En daarmee bedoel ik het wereldwijd opleggen van het fabriceren/gebruiken van identieke accu modules. En uiteraard moeten die accu modules dan even eenvoudig te verwisselen zijn, net zoals de AA of AAA batterijen in wat-voor-apparatuur dan ook. Ik kan me niet voorstellen dat daar (wereldwijd!) geen modus operandi voor te vinden is. Die accu modules kunnen dan verwisseld worden bij de reguliere tankstations, te vergelijken met de stalen gasflessen die in caravans/campers gebruikt worden/werden.
Voor de SHELL's van deze wereld ligt hier een enorme uitdaging, ik zou zeggen: Neem de handschoen op!
Beste betweeter,
Zou voor de toekomst wat minder positief calculeren. Hoe meer pannelen op de daken des te minder de capaciteit voor teruglevering wordt. Onze verouderde stroomnetten kunnen dit gewoon niet aan. Er komt dan een moment dat je op enig moment meer verbruikt dan levert
en dan rolt er ook voor jij een nette rekening met ODE opslag, energiebelasting en BTW op je mat.