(ABM FN-Dow Jones) Het aantal faillissementen in Nederland is in oktober opgelopen. Dit bleek vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Het aantal failliete bedrijven steeg van 172 in september naar 217 in oktober. In augustus ging het om 147 faillissementen.
Het aantal faillissementen lag op het hoogste niveau in ruim twee jaar, maar bleef laag vergeleken met de periode voor het uitbreken van corona.
In de eerste 10 maanden van dit jaar was het aantal faillissementen ruim 10 procent hoger dan in dezelfde periode van 2021. Vorig jaar was het aantal faillissementen historisch laag.
Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in oktober 204 bedrijven en instellingen, inclusief eenmanszaken, failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 32. Dat zijn er evenveel als in september.
De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in oktober de meeste faillissementen uitgesproken in de sector industrie.
Bron: ABM Financial News
ABM Financial News is leverancier van beursnieuws, -video en -data, zowel voor real-time handelsplatformen en dealingrooms als voor online en offline media uitgaven. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Meld u aan voor de Belegger.nl dagelijkse nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de beurs!
Energie prijzen nog meer verhogen dan zal dit nog sneller en meer oplopen.
In Frankrijk betaal je voor een kilowatt 13 cent hier in Nederland 43 cent, hoe kan dat.
Voor diesel betaal je 10 cent meer dan benzine, dit is nog nooit voorgekomen.
Het lijkt me dat je altijd dezelfde hoeveel benzine en diesel uit olie haalt, in dezelfde percentages, is dit verandert, ik denk het niet, vragen worden hier niet over gesteld in de kamer.
Tijdbom voor de aandelen? Nu nog maar negeren?
Onze diesel komt voornamelijk uit Russische olie. Per 1 december komt er een olieboycot waardoor er dus schaarste ontstaat. Dit zie je dan ook terug in de prijs. De infrastructuur van onze raffinaderijen is ingesteld op Russische olie, voor andere olie moet deze infrastructuur worden aangepast omdat deze olie een andere structuur heeft. Dit heeft tijd nodig en kost geld