Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Coronavirus echt gevaar?

59.690 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 ... 2981 2982 2983 2984 2985 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

josti5 schreef op 2 oktober 2020 20:05:

Nogmaals de vraag: waaróm dragen mensen mondkapjes???

En mijn conclusie bij Appie is: iedereen verplicht laten rondrijden met zo'n grote kar om zogenaamd de 1,5 meter afstand te bewaren, bereikt het tegendeel, vanwege de beschikbare ruimte.

Voor diegenen die maar een paar boodschappen nodig hebben, is een mandje uitstekend, en het bespaart bewegingsruimte.

Simpel ervaringsfeit.

Ergo: idiote regels gaan juist tegen die 1,5 meter in.

Omdat de Rutte's en OMT-leden van deze wereld blijkbaar zelf geen boodschappen doen, maken zij domme regels, die tegen hun eigen 1,5 meter-beleid ingaan.



Bij Rutte en co stopt Appie voor de deur. Waarom dragen mensen mondkapjes? Van overheidswege. Kort antwoord. Bevel is bevel., al is het een dringend advies , geen verplichting nog. De medische kant is hier al uitgebreid besproken.
[verwijderd]
2
quote:

josti5 schreef op 3 oktober 2020 08:39:

'Vertel me eens wat er nou echt zo vreselijk gevaarlijk is aan het covid 19 virus behalve de snelle verspreiding?'

Grote vraag bij dit nieuwe virus bestaat uit de mogelijke blijvende beschadigingen, die het virus aanricht.
Zijn die beschadigingen erger, minder, of gelijk aan wat door 'gewone' lagere luchtweginfecties, veroorzaakt door (griep)virussen en bacteriën?
Op die vraag valt na een half jaar covid 19 nog geen antwoord te geven.
Over pakweg twee jaar weten we hopelijk meer.
Zat na mijn post daar ook aan te denken. Echter wellicht door mijn wantrouwen richting media, overheid en virologen heb ik het gevoel dat dit punt nu als laatste middel binnen de mediastrategie van het regeringsbeleid wordt ingezet. Verwijs hier verder naar mijn post met radiofragment gisteren waarin verteld wordt hoe de Duitse regering bewust angst zaait om draagvlak voor hun maatregelen te creeren.

Immers de argumenten als het redden van levensjaren, het voorkomen van een 2e golf (corona doden bedoel ik hier) en het voorkomen van overvolle ziekenhuizen houden niet of nauwelijks nog stand. Dus moet je met nieuwe bron van angst komen.

Helaas valt dit argument inderdaad niet direct onderuit te halen. Dat weten we zoals je terecht zegt pas over een paar jaar. Maar de timing van die berichten over blijvende gevolgen de afgelopen weken, de mediabenadering (= angst verspreiden) door de overheid, het bewust categorisch negeren en de mond snoeren van criticasters doet mij vermoeden dat de kans heel groot is dat de blijvende gevolgen van corona niet heel anders zijn dan bij andere vergelijkbare aandoeningen zoals griep.

Maar ja dat is dus mijn vermoeden. De waarheid horen we inderdaad pas later. Nu nog veel te vroeg hiervoor.

Vraag is nu al wel wat is qua blijvende gevolgen acceptabel in deze? Daar zou het OMT en uiteindelijk de regering zich best wel eens over mogen uitspreken nu media hier groots mee komt en de publieke opinie hiermee beinvloedt.

Verwacht echter dat ze dat niet doen en dat sterkt weer mijn vermoeden dat het wel meevalt met de blijvende gevolgen.

[verwijderd]
0
De reden van mondkapjes dragen is, dat de 1,5 m afstand niet overal gehandhaafd kan worden(Rutte/deJonge).
voda
1
Na halfjaar maar 5 procent coronapatiënten klachtenvrij: ‘Ellende duurt voort’

GROOT ONDERZOEKGenezen coronapatiënten blijken een halfjaar na hun infectie nog met talrijke klachten te kampen. Van patiënten die het virus thuis doormaakten, heeft de meerderheid zes of meer klachten. Slechts 5 procent van de Covid-patiënten verklaart geheel klachtenvrij te zijn.

Marcia Nieuwenhuis 3 okt. 2020

Dat blijkt uit het eerste grootschalige onderzoek naar patiënten met ‘milde klachten’, dat is uitgevoerd door het Longfonds, de universiteiten van Maastricht en Hasselt en kennis- en behandelcentrum Ciro. Dit zijn bijna allemaal coronapatiënten die niet in het ziekenhuis belandden, maar het virus thuis hebben doorgemaakt. Veruit de grootste groep (86 procent) zegt dat zijn gezondheid vóór de corona-infectie goed was.

De overgrote meerderheid van de ruim duizend coronapatiënten die meewerkten aan het onderzoek verklaart bijna een halfjaar na de eerste symptomen nog steeds vermoeid (86 procent) te zijn. Zes van de tien mensen (59 procent) zijn nog kortademig. Ruim een derde heeft nog steeds last van druk op de borst (36 procent) en hoofdpijn (35 procent). Het gaat om relatief jonge patiënten: de gemiddelde leeftijd is 48 jaar.

Spierpijn
Opvallend is dat het percentage mensen dat aangeeft spierpijn te hebben (40 procent), licht is gestegen ten opzichte van een eerder onderzoek dat in juni is gedaan naar deze patiëntengroep. ,,Dit onderzoek maakt duidelijk hoe groot de gezondheidsgevolgen zijn van dit virus’’, verklaart Longfonds-directeur Michael Rutgers. ,,Wij hadden gehoopt dat de situatie van deze groep sneller zou verbeteren, maar dat is dus helemaal niet zo.’’

Tekst gaat verder onder infographic...

De nieuwe besmettingscijfers die zijn gestegen tot ruim boven de 3000 (gisteren werden zelfs 3831 nieuwe gevallen gemeld) zijn volgens de voorman van het Longfonds ‘zeer zorgwekkend’. ,,De klachten van de coronapatiënten gaan niet weg. Elke dag komen er duizenden besmette mensen bij. Een deel daarvan houdt dus langdurig klachten, toont dit onderzoek aan. Ook voor fitte, jonge, gezonde mensen, die zich nu misschien nog onaantastbaar wanen, kan dit betekenen dat zij maanden of misschien zelfs jaren met klachten kampen.’’

Dat ook gezonde mensen getroffen worden, komt volgens huisarts en hoogleraar Niels Chavannes van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) doordat Covid-19 bij een deel van de patiënten de aanval opent op het immuunsysteem. ,,Tot nu toe is er (terecht) vooral veel aandacht uitgegaan naar mensen die stierven of op sterven na dood waren. We moeten nu een stem geven aan de groeiende groep die langdurig klachten houdt. Het gaat waarschijnlijk om tienduizenden mensen in Nederland.’’ De hoogleraar pleit voor gedegen begeleiding. ,,Er is geen wonderpilletje dat dit in één klap oplost.’’

Charlotte: ‘Vooral de vermoeidheid blijft’
De 26-jarige gezondheidswetenschapper Charlotte Peters is een van de mensen die ruim een halfjaar na haar infectie nog steeds niet de oude is. ,,Op 16 maart had ik een heel klein beetje een snotneus, maar een paar uur later begon de ellende en die duurt nóg voort.’’

Maart 2020: Charlotte Peters was fit, deed bijna alles op de fiets, wandelde veel en ging regelmatig naar de sportschool. ,,Ik ben gezondheidswetenschapper voor de GGD, dus toen de corona-ellende uitbrak, moesten we ons werk laten vallen en meehelpen. Ik zat in het coronateam. Op 16 maart had ik een heel klein beetje een snotneus en ben ik voor de zekerheid in isolatie gegaan.’’

Ze testte positief. ,,Ik had toen nog vrijwel nergens last van, maar een paar uur later begon de ellende en die duurt nog voort.’’ Ze had ‘heel veel last’ van haar longen en benauwdheid. Toch leek haar ziektebeeld verder mee te vallen: ,,Ik heb alleen verhoging gehad, geen koorts, en ik heb van corona ironisch genoeg niet eens hoeven hoesten.’’

Op haar slechtste avond kon Charlotte wel ademhalen en praten, maar had ze het idee dat ze geen zuurstof meer kreeg. ,,Al met al ben ik bijna een maand grieperig geweest. Ik had toen een heel naar gevoel in mijn longen, een branderig, zenuwachtig, drukkend gevoel. Ik moest voor mezelf zorgen. Als je een maand ziek bent en elke keer jezelf uit je bed moet hijsen om een kop thee te zetten, is dat best lastig. Kon iemand maar een kopje thee voor me zetten, dacht ik toen weleens.’’

Ze genas van corona, maar haar klachten bleven talrijk. ,,Ik merkte dat ik in de middag een soort deken van vermoeidheid over me heen kreeg. Dat werd eigenlijk alleen maar erger en erger. Ik was heel slap en moest constant rustpauzes nemen om weer op krachten te komen. Inmiddels zijn we meer dan zes maanden verder en merk ik het nóg.’’

Vermoeidheid
,,Het ene symptoom valt weg, maar het volgende komt er weer bij’’, beschrijft ze. ,,Vooral de vermoeidheid blijft. Moeheid kan je in één keer overrompelen. Soms dacht ik: oh, ik maak dit nog wel even af op mijn werk. Maar als ik dan voor vertrek mijn mok nog even probeerde af te wassen, merkte ik dat ik geen energie meer had om het sponsje te gebruiken. Ik kon niet meer. Ik strompelde naar mijn jas en naar huis gaan lukte nog net.’’

Oktober 2020: ,,Waar ik eerst van hot naar her met de fiets ging, is nu de auto mijn beste vriend. Soms denk ik wel: ik zou wel met de fiets kunnen, maar dan kun je iets anders niet vandaag. Corona zet je leven behoorlijk op de kop. Ik wil me heel graag weer normaal voelen. Fysiek dingen kunnen. Ik ben wetenschapper en had allerlei artikelen willen publiceren, maar ik werk nu halve dagen.’’

Voor meer, zie link:

www.ad.nl/binnenland/na-halfjaar-maar...
Sentiment
0
quote:

Chiddix schreef op 3 oktober 2020 09:10:

De reden van mondkapjes dragen is, dat de 1,5 m afstand niet overal gehandhaafd kan worden(Rutte/deJonge).
Als dat de reden is, mag je 'm ook evt op je voorhoofd dragen?
[verwijderd]
0
quote:

voda schreef op 3 oktober 2020 09:15:

Na halfjaar maar 5 procent coronapatiënten klachtenvrij: ‘Ellende duurt voort’

GROOT ONDERZOEKGenezen coronapatiënten blijken een halfjaar na hun infectie nog met talrijke klachten te kampen. Van patiënten die het virus thuis doormaakten, heeft de meerderheid zes of meer klachten. Slechts 5 procent van de Covid-patiënten verklaart geheel klachtenvrij te zijn.

Marcia Nieuwenhuis 3 okt. 2020

Dat blijkt uit het eerste grootschalige onderzoek naar patiënten met ‘milde klachten’, dat is uitgevoerd door het Longfonds, de universiteiten van Maastricht en Hasselt en kennis- en behandelcentrum Ciro. Dit zijn bijna allemaal coronapatiënten die niet in het ziekenhuis belandden, maar het virus thuis hebben doorgemaakt. Veruit de grootste groep (86 procent) zegt dat zijn gezondheid vóór de corona-infectie goed was.

De overgrote meerderheid van de ruim duizend coronapatiënten die meewerkten aan het onderzoek verklaart bijna een halfjaar na de eerste symptomen nog steeds vermoeid (86 procent) te zijn. Zes van de tien mensen (59 procent) zijn nog kortademig. Ruim een derde heeft nog steeds last van druk op de borst (36 procent) en hoofdpijn (35 procent). Het gaat om relatief jonge patiënten: de gemiddelde leeftijd is 48 jaar.

Spierpijn
Opvallend is dat het percentage mensen dat aangeeft spierpijn te hebben (40 procent), licht is gestegen ten opzichte van een eerder onderzoek dat in juni is gedaan naar deze patiëntengroep. ,,Dit onderzoek maakt duidelijk hoe groot de gezondheidsgevolgen zijn van dit virus’’, verklaart Longfonds-directeur Michael Rutgers. ,,Wij hadden gehoopt dat de situatie van deze groep sneller zou verbeteren, maar dat is dus helemaal niet zo.’’

Tekst gaat verder onder infographic...

De nieuwe besmettingscijfers die zijn gestegen tot ruim boven de 3000 (gisteren werden zelfs 3831 nieuwe gevallen gemeld) zijn volgens de voorman van het Longfonds ‘zeer zorgwekkend’. ,,De klachten van de coronapatiënten gaan niet weg. Elke dag komen er duizenden besmette mensen bij. Een deel daarvan houdt dus langdurig klachten, toont dit onderzoek aan. Ook voor fitte, jonge, gezonde mensen, die zich nu misschien nog onaantastbaar wanen, kan dit betekenen dat zij maanden of misschien zelfs jaren met klachten kampen.’’

Dat ook gezonde mensen getroffen worden, komt volgens huisarts en hoogleraar Niels Chavannes van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) doordat Covid-19 bij een deel van de patiënten de aanval opent op het immuunsysteem. ,,Tot nu toe is er (terecht) vooral veel aandacht uitgegaan naar mensen die stierven of op sterven na dood waren. We moeten nu een stem geven aan de groeiende groep die langdurig klachten houdt. Het gaat waarschijnlijk om tienduizenden mensen in Nederland.’’ De hoogleraar pleit voor gedegen begeleiding. ,,Er is geen wonderpilletje dat dit in één klap oplost.’’

Charlotte: ‘Vooral de vermoeidheid blijft’
De 26-jarige gezondheidswetenschapper Charlotte Peters is een van de mensen die ruim een halfjaar na haar infectie nog steeds niet de oude is. ,,Op 16 maart had ik een heel klein beetje een snotneus, maar een paar uur later begon de ellende en die duurt nóg voort.’’

Maart 2020: Charlotte Peters was fit, deed bijna alles op de fiets, wandelde veel en ging regelmatig naar de sportschool. ,,Ik ben gezondheidswetenschapper voor de GGD, dus toen de corona-ellende uitbrak, moesten we ons werk laten vallen en meehelpen. Ik zat in het coronateam. Op 16 maart had ik een heel klein beetje een snotneus en ben ik voor de zekerheid in isolatie gegaan.’’

Ze testte positief. ,,Ik had toen nog vrijwel nergens last van, maar een paar uur later begon de ellende en die duurt nog voort.’’ Ze had ‘heel veel last’ van haar longen en benauwdheid. Toch leek haar ziektebeeld verder mee te vallen: ,,Ik heb alleen verhoging gehad, geen koorts, en ik heb van corona ironisch genoeg niet eens hoeven hoesten.’’

Op haar slechtste avond kon Charlotte wel ademhalen en praten, maar had ze het idee dat ze geen zuurstof meer kreeg. ,,Al met al ben ik bijna een maand grieperig geweest. Ik had toen een heel naar gevoel in mijn longen, een branderig, zenuwachtig, drukkend gevoel. Ik moest voor mezelf zorgen. Als je een maand ziek bent en elke keer jezelf uit je bed moet hijsen om een kop thee te zetten, is dat best lastig. Kon iemand maar een kopje thee voor me zetten, dacht ik toen weleens.’’

Ze genas van corona, maar haar klachten bleven talrijk. ,,Ik merkte dat ik in de middag een soort deken van vermoeidheid over me heen kreeg. Dat werd eigenlijk alleen maar erger en erger. Ik was heel slap en moest constant rustpauzes nemen om weer op krachten te komen. Inmiddels zijn we meer dan zes maanden verder en merk ik het nóg.’’

Vermoeidheid
,,Het ene symptoom valt weg, maar het volgende komt er weer bij’’, beschrijft ze. ,,Vooral de vermoeidheid blijft. Moeheid kan je in één keer overrompelen. Soms dacht ik: oh, ik maak dit nog wel even af op mijn werk. Maar als ik dan voor vertrek mijn mok nog even probeerde af te wassen, merkte ik dat ik geen energie meer had om het sponsje te gebruiken. Ik kon niet meer. Ik strompelde naar mijn jas en naar huis gaan lukte nog net.’’

Oktober 2020: ,,Waar ik eerst van hot naar her met de fiets ging, is nu de auto mijn beste vriend. Soms denk ik wel: ik zou wel met de fiets kunnen, maar dan kun je iets anders niet vandaag. Corona zet je leven behoorlijk op de kop. Ik wil me heel graag weer normaal voelen. Fysiek dingen kunnen. Ik ben wetenschapper en had allerlei artikelen willen publiceren, maar ik werk nu halve dagen.’’

Voor meer, zie link:

www.ad.nl/binnenland/na-halfjaar-maar...
Gaat om patenten met milde klachten en om een meting na 6 maanden, maar krantenkop doet anders vermoeden. Dit is dus precies wat ik in mijn voorgaande bericht bedoel.

Wat bij de meeste mensen blijft hangen is dan "iedereen met corona of iedereen die positief getest zal met blijvende klachten rondlopen".

Dit is gewoon stemmingmakerij. Het is onnodig zaaien van angst als je nieuws op deze wijze brengt.

Beperktedijkbewaking
0
quote:

Superrubio schreef op 1 oktober 2020 22:11:

Speciaal voor Beperktedijkbewaking

5 maanden geleden werd dit al gemeld door hoogleraar Ira Helsloot op Op1 over de gewonnen en verloren levensjaren. Volledig uit balans werd er toen al aangegeven.
youtu.be/m1P_PY0elh4
...
Wederom food for thought
Helsloot noemde toen (in het voorjaar) een verlaging van de levensverwachting van lagere sociale klassen van maar liefst 2 jaar, met een bijbehorend verlies van 1 miljoen levensjaren. Lijkt me erg veel, to say the least.
Als dat waar is springen de dekkingsgraden van pfn direct met procenten omhoog. Ik wacht op bevestiging door DNB baas Klaas Knot...

Virologe Anne Wensing van het UMC, m.i. de meest sympathieke en geloofwaardige van het hele stel virologen (aal kaan me utregse aachtegron 'n rol speule), gaf tegengas.
Bij Helsloot miste ik enige onderbouwing van zijn cijfers.

Meest sympathieke uitspraak van Wensing: "Het gaat niet om social distancing, maar om physical distancing".
www.umcutrecht.nl/nl/experts-over-het...
Wat een moordwijf!

leek2018
1
Regelmatig wordt Van Dissel hier aangevallen. Maar doet Nederland het nu zoveel slechter dan de rest van de wereld. Vaak wordt verwezen naar Duitsland, maar de gebieden die aan Nederland grenzen doen het niet veel beter of slechter.
Sentiment
0
quote:

Superrubio schreef op 3 oktober 2020 07:43:

[...]

Is echt volledig vergelijkbaar als je slechts de cijfers van mensen die "door" ziek of gestorven zijn pakt.

Mexicaanse griep, daar heb je immers over, is nu zelfs een normale.griep geworden.

Media, virologen, overheden, etc. hypten ook dit virus, maar konden massa uiteindelijk niet voldoende angst in boezemen.

Wat dat betreft zie ik corona als hun herkansing. Je geeft het beestje een andere naam, zorgt dat in de pers de ergste gevallen bekend worden, duldt geen tegenspraak, sjoemelt wat met tests en de getallen en dan heb je dus zoals je ziet succes. Maar ook een lamgelegde en ontwrichtte economie en maatschappij.

Helaas zien jij en vele anderen beschouwen het als iets veel ergers dan de griep. Je laat hiermee ook zien dat je alle heisa rondom het virus nog niet begrepen hebt en dan anderen die er op een andere manier naar kijken betichten dat ze gekkies zijn.

Vertel me eens wat er nou echt zo vreselijk gevaarlijk is aan het covid 19 virus behalve de snelle verspreiding?
Volgens mij zegt je het prima, het blijkt om angst te gaan en als het 1 niet meer genoeg inboezemt, verzint men weer een nieuwe
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 3 oktober 2020 05:54:

[...]Dit volk is en blijft oerdom, en ongedisciplineerd. Daarom vind ik Rutte te slap en vrijblijvend.
Om maar te zwijgen van veelbelover de Jonge.

Dat koren in September gingen repeteren was linke soep. Uitbraken in Heerde(2x) en Leiden bij koren. Kunnen er meer zijn want Heerde kwam pas op 30/9 in het nieuws n.a.v Leiden.
Het domme is, dat men in Leiden in de pauze of na de repetitie rondom een biljarttafel ging nakaarten. In Heerde misschien ook(druk praten in de pauze of na afloop). Zo kom je er nooit achter of de besmettingen door zingen zijn ontstaan op 1,5 m of door koffiepauzes etc
De GGD en het RIVM zullen wijzen naar de conversaties in de pauze en na afloop. De koorleden en bestuur hebben boter op hun hoofd.
Kijk er niet van op wanneer ze staan te zingen in een ruimte zonder ventilatiesysteem.
Sentiment
0
quote:

leek2018 schreef op 3 oktober 2020 09:32:

Regelmatig wordt Van Dissel hier aangevallen. Maar doet Nederland het nu zoveel slechter dan de rest van de wereld. Vaak wordt verwezen naar Duitsland, maar de gebieden die aan Nederland grenzen doen het niet veel beter of slechter.
Ik vind dat die Van Dissel wel rake uitspraken doet
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 3 oktober 2020 09:23:

[...]Helsloot noemde toen (in het voorjaar) een verlaging van de levensverwachting van lagere sociale klassen van maar liefst 2 jaar, met een bijbehorend verlies van 1 miljoen levensjaren. Lijkt me erg veel, to say the least.
Als dat waar is springen de dekkingsgraden van pfn direct met procenten omhoog. Ik wacht op bevestiging door DNB baas Klaas Knot...

Virologe Anne Wensing van het UMC, m.i. de meest sympathieke en geloofwaardige van het hele stel virologen (aal kaan me utregse aachtegron 'n rol speule), gaf tegengas.
Bij Helsloot miste ik enige onderbouwing van zijn cijfers.

Meest sympathieke uitspraak van Wensing: "Het gaat niet om social distancing, maar om physical distancing".
www.umcutrecht.nl/nl/experts-over-het...
Wat een moordwijf!

Ja klopt. Ook hier geldt natuurlijk dat we pas later de echte impact kunnen meten en dan zullen ze natuutlijk nog eens gaan bakkeleien over de manier waarop we dat gaan doen.

Voor mij is echter het allerbelangrijste dat negatieve effecten van maatregelen veel beter worden meegenomen bij het nemen va de maatregelen dan nu het geval is. Nu zitten we vast in de file in de coronatunnel en aan het einde is er wellicht het licht van een vaccin.

Meeste tunnels hebben echter ook een nooduitgang of je kunt natuurlijk ook je auto aan de zijkant parkeren en teruglopen.
[verwijderd]
0
quote:

Sentiment schreef op 3 oktober 2020 09:34:

[...]Ik vind dat die Van Dissel wel rake uitspraken doet
Jaap zegt, dat niet medische mondkapjes weinig effect hebben op de reductie van het virus. Om 1 besmetting te voorkomen moeten 200000 Nederlanders een mondkapje dragen. Hij vindt de nieuwste maatregel van het kabinet onnodig. Is voer voor de Jensen show.
hirshi
0
De tweede golf is waarschijnlijk met name veroorzaakt door jongeren die het virus na hun vakantie in Zuid-Frankrijk of Spanje hebben meegebracht naar Nederland. Dat concludeert het RIVM uit onderzoek, schrijft de NOS.

De jongeren zouden het virus via feesten en studentenhuizen verder hebben verspreid. Hierdoor raakten ook ouderen besmet, die het virus via hun werk en familie weer verder verspreidden. Zo is het virus uiteindelijk ook weer in de verpleeghuizen terechtgekomen, stelt het RIVM.

Deze conclusie is gebaseerd op de eerste bevindingen van het Erasmus MC, dat onderzoek deed naar de clusters van besmettingen. Volgens Jaap van Dissel, directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), is het een "duidelijke en geloofwaardige duiding van wat er nu gaande is", zegt hij tegen het nieuwsmedium.

Bron: nu.nl
Beperktedijkbewaking
0
quote:

Ed Verbeek schreef op 2 oktober 2020 08:52:

[...]Precies. Het is niet erg als jongeren besmet raken, is juist goed voor de opbouw van immuniteit.
Als de kwetsbare groepen maar beschermd worden.
Ja, dat word vaker geroepen. "We hoeven alleen maar de kwetsbare groepen te beschermen".
Hoe moet dat dan in de praktijk? Mogen zelfstandige ouderen niet meer na 9.00 uur naar de supermarkt? En in verzorgingstehuizen, weer een bezoekverbod? Maar geen nadere instructies voor het personeel?

Ik heb dit voorjaar een forse discussie gehad met de instelling waar het tehuis van mijn oude moeder onder valt. Bezoek was verboden, maar het personeel deed maar. Geen mondkapjes, ook toen die weer beschikbaar waren. Geen testen.
Privé alle mogelijke contacten, en de volgende dag weer billen van onbeschermde ouderen wassen...
Er waren vanuit de instelling geen instructies naar het personeel.

Dat de helft van die verzorgsters geen goed Nederlands spreekt helpt ook niet, hoe lief (Pools, Bulgaars etc.) en goedbedoelend ze verder ook zijn..
Desgevraagd beriep men zich op de internetpagina's van Actiz, die zich weer beriepen op het RIVM. Nou, dan weet je het wel.

Geen enkel idee van een endemie, geen enkele voorbereiding, geen idee. En als het zover is doen we net of het niet zo is...
Kortom, hoe ziet 'beschermen van de kwetsbaren' er in de praktijk uit?
Is er wel een uitgewerkt en haalbaar idee?

[verwijderd]
0
quote:

hirshi schreef op 3 oktober 2020 10:05:

De tweede golf is waarschijnlijk met name veroorzaakt door jongeren die het virus na hun vakantie in Zuid-Frankrijk of Spanje hebben meegebracht naar Nederland. Dat concludeert het RIVM uit onderzoek, schrijft de NOS.

De jongeren zouden het virus via feesten en studentenhuizen verder hebben verspreid. Hierdoor raakten ook ouderen besmet, die het virus via hun werk en familie weer verder verspreidden. Zo is het virus uiteindelijk ook weer in de verpleeghuizen terechtgekomen, stelt het RIVM.

Deze conclusie is gebaseerd op de eerste bevindingen van het Erasmus MC, dat onderzoek deed naar de clusters van besmettingen. Volgens Jaap van Dissel, directeur van het Centrum Infectieziektebestrijding van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), is het een "duidelijke en geloofwaardige duiding van wat er nu gaande is", zegt hij tegen het nieuwsmedium.

Bron: nu.nl
Wist niet dat jongeren uit Amsterdam Nieuw-West en Zuid-Oost vakantie en ook feest vierden in Frankrijk en Spanje. Mijn god het wordt echt steeds hilarischer maar ook treuriger tegelijk!!!

Kan ik dit scharen onder fake news?
[verwijderd]
0
quote:

hirshi schreef op 3 oktober 2020 10:05:

De tweede golf is waarschijnlijk met name veroorzaakt door jongeren die het virus na hun vakantie in Zuid-Frankrijk of Spanje hebben meegebracht naar Nederland. Dat concludeert het RIVM uit onderzoek, schrijft de NOS.

De jongeren zouden het virus via feesten en studentenhuizen verder hebben verspreid. Hierdoor raakten ook ouderen besmet, die het virus via hun werk en familie weer verder verspreidden. Zo is het virus uiteindelijk ook weer in de verpleeghuizen terechtgekomen, stelt het RIVM.

Een kopie van Maart. Niets geleerd van de eerste golf. Het is zeer aannemelijk, dat studentenhuizen en feestjes(thuis etc).......We onderschatten het virus maar iedereen wilde na de eerste golf de draad weer oppakken.
[verwijderd]
0
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 3 oktober 2020 10:10:

[...]Ja, dat word vaker geroepen. "We hoeven alleen maar de kwetsbare groepen te beschermen".
Hoe moet dat dan in de praktijk? Mogen zelfstandige ouderen niet meer na 9.00 uur naar de supermarkt? En in verzorgingstehuizen, weer een bezoekverbod? Maar geen nadere instructies voor het personeel?

Ik heb dit voorjaar een forse discussie gehad met de instelling waar het tehuis van mijn oude moeder onder valt. Bezoek was verboden, maar het personeel deed maar. Geen mondkapjes, ook toen die weer beschikbaar waren. Geen testen.
Privé alle mogelijke contacten, en de volgende dag weer billen van onbeschermde ouderen wassen...
Er waren vanuit de instelling geen instructies naar het personeel.

Dat de helft van die verzorgsters geen goed Nederlands spreekt helpt ook niet, hoe lief (Pools, Bulgaars etc.) en goedbedoelend ze verder ook zijn..
Desgevraagd beriep men zich op de internetpagina's van Actiz, die zich weer beriepen op het RIVM. Nou, dan weet je het wel.

Geen enkel idee van een endemie, geen enkele voorbereiding, geen idee. En als het zover is doen we net of het niet zo is...
Kortom, hoe ziet 'beschermen van de kwetsbaren' er in de praktijk uit?
Is er wel een uitgewerkt en haalbaar idee?

Sinds 26 maart ben ik van mening dar er maar 1 weg was en nog steeds is. Een vrijwillig quarantainesysteem gefinancierd door de overheid. Dat kwam door dit bericht www.ad.nl/video/kanalen/nederlands-ni...

Die Marcel opende mijn ogen.
DeZwarteRidder
0
We weten nu dat vrijwel alleen afstammelingen van de Neanderthalers ernstig ziek kunnen worden door corona en dat is in Europa ongeveer 1 op de 6.
Beperktedijkbewaking
0
quote:

josti5 schreef op 3 oktober 2020 08:29:

[...]
WaarOM draag jij een mondkapje, BDB?
Baat het niet, dan schaadt het niet. De zg. bezwaren van v.Dissel vind ik onzin. Ja, bij afdoen na winkelen raak ik het mogelijk onhandig aan. Nou en? Het eerste wat ik bij thuiskomst doe is mijn handen wassen.

Verder vermindert een mondkapje bij evt. blootstelling de 'load'. Dat heb ik van virologen zelf geleerd, dus nu moeten ze niet gaan lullen dat ... enz.

59.690 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 945 946 947 948 949 950 951 952 953 954 955 ... 2981 2982 2983 2984 2985 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

AEX 923,12 +4,40 +0,48% 18:05
AMX 878,76 +0,31 +0,04% 18:05
ASCX 1.214,29 -4,47 -0,37% 18:05
BEL 20 3.832,88 -0,49 -0,01% 18:05
Germany40^ 18.150,20 +148,18 +0,82% 21:17
US30^ 38.799,10 +214,30 +0,56% 21:17
US500^ 5.486,05 +53,50 +0,98% 21:17
Nasd100^ 19.958,90 +293,90 +1,49% 21:17
Japan225^ 38.457,10 -55,80 -0,14% 21:13
WTI 79,90 +1,87 +2,40% 21:16
Brent 84,41 +1,89 +2,29% 21:16
EUR/USD 1,0731 +0,0026 +0,24% 21:17
BTC/USD 66.731,26 +495,34 +0,75% 21:17
Gold spot 2.318,87 -13,82 -0,59% 21:17
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer
BESTEL HIER UW TICKETS VOOR DE IEX BELEGGERSDAG > EEN DAG VOL INSPIRERENDE SPREKERS EN KOOPTIPS!

Stijgers & Dalers

Stijgers Laatst +/- % tijd
ING 15,768 +0,436 +2,84% 17:35
ASMI 691,200 +15,400 +2,28% 17:39
ASML 969,400 +16,400 +1,72% 17:39
Dalers Laatst +/- % tijd
IMCD 134,400 -2,150 -1,57% 17:36
Philips Koninklijke 23,860 -0,250 -1,04% 17:35
Heineken 93,880 -0,960 -1,01% 17:35

EU stocks, real time, by Cboe Europe Ltd.; Other, Euronext & US stocks by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15 min. delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by: Infront